Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی دیگر به فلسفه سیاسی سید جعفر کشفی

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 267 تا 292)

کلید واژه های ماشینی : کشفی، جهل، عقل، سیاسی، تحفه الملوک، فلسفه سیاسی سید جعفر کشفی، سلاطین، اندیشه، انسان، باطن

خلاصه ماشینی:

"این نظر با نوع بیان خطابی و آوردن داستانها و افسانه های عامیانه در میزان تإیید می شود و از طرف دیگر, مطالب تحفه به خوبی گویای اختلافات شخصی کشفی با برخی علماست که به نوعی انتقام گیری شبیه است; به طوری که به هر مناسبتی به نحو نامطلوبی از علما گلایه می کند و با وجودی که در عصر قاجار, تشیع و علمای آن نفوذ بیشتری پیدا می کنند و به وضوح آشکار است که مردم و علما برای دفاع از کیان دین و ملت و وطن اسلامی ایثارگریها کرده و شهدای زیادی تقدیم می کنند, باز هم وی که هیچ گاه در جنگ ایران و روس و یا فتنه وهابیون حضور جسمی و علمی نداشته, وضع دین و عقل و ایمان مردم را رو به وخامت می بیند. در این قسمت, با توجه به مطالب مطروحه در سایر موارد تحفه و دیگر آثار ایشان, به تدقیق مسإله می نشینیم تا از رهگذر آن, معلوم گردد که انسان کشفی, به عنوان یک فرد, محکوم جبر تاریخ است یا اینکه در چارچوبه مسیر تاریخ از پیش تعیین شده, امکان تردد دارد و آزاد است که تا حدودی که می خواهد, خود را بسازد و زندگی کند و کاملا به ضرورتها و الزامات تاریخ گردن ننهد؟ قبل از هر چیز یادآوری دو مورد از مطالب جبر آلود فلسفه تاریخ کشفی به نظر ضروری می رسد; اول اینکه, ایشان در تحفه 26 اظهار می دارد که: ((این دو سلسله عقل و جهل از بنی آدم که با یکدیگر در اعمال ظاهریه اجتماع یافتند, هر یک در حقیقت خود, یعنی در سعادت و شقاوت ثابتند; زیرا عقلا قلب ماهیات و تبدل در ذات ممتنع است..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.