Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر مبانی مشروعیت «حق رأی»

نویسنده:

ISC (27 صفحه - از 121 تا 147)

کلید واژه های ماشینی : سیاسی، حق، اسلامی، مردم، حکومت، عقل، دین، حقوق سیاسی مردم، مبانی مشروعیت، رإی مردم

خلاصه ماشینی:

"سوال این است که معیار حق چیست؟ اگر فرد مسلمان باید تابع حق باشد, چه معیار و ملاکی وجود دارد تا بتوان به وسیله آن, از حق تبعیت نمود؟ آیا معیار حق با اکثریت مردم است؟ آیا معیار حق, رإی شخصیت ها و نخبگان جامعه است؟ آیا معیار حق, سیره پدران و اجداد می باشد؟ بدون اینکه وارد جزئیات پاسخ مسإله فوق بشویم, به طور کلی می توان گفت که معیار حق دو چیز(10) است; نخست عقل, یعنی پیامبر درونی ای که خداوند به انسانها عطا نموده تا به وسیله آن, بیندیشند و با روشنایی آن به سوی حق هدایت شوند. اگر به معنای اصطلاح اصولی آن توجه کنیم, آرای عمومی نمی تواند مبنای مشروعیت باشد; چون موجب تشریع در برابر شریعت است, ولی اگر معنای لغوی آن فرض شود, در کنار ((اوفوا بالعقود)) و اصل ((دوران بین اقل و اکثر)) قرار گرفته و حجیت می یابد, یعنی اگر در قلمرو مباحات به آرای عمومی مراجعه شد و مردم نیز رإی دادند, به واسطه ((اوفوا بالعقود)), تإثیر عملی دارد و آن, واجب الاتباع بودن آن است. این اصل عقلی و حکومتی نیز مورد توجه فقهای شیعه می باشد, به گونه ای که امام خمینی(ره) حفظ نظام را در موارد اضطرار و مصلحت عمومی, بر احکام اولیه مقدم می دارند: ((حفظ نظام, یکی از واجبات شرعیه و عقلیه است که نظام باید محفوظ باشد))(38) طبیعی است که علت وجوب حفظ نظام باز از حیث مقدمه واجب است; یعنی مسإله حکومت و نظام مقدمه اجرای احکام الهی محسوب می شود و الا فی نفسه ارزش ذاتی ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.