Skip to main content
فهرست مقالات

آشنایی با میراث؛ ضرورت حکومت و انواع آن از دیدگاه فیض کاشانی

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 186 تا 201)

کلید واژه های ماشینی : فیض کاشانی، حکومت، انسان، اجتماع، خلافت، فیض کاشانی , المحجه، نبوت، امام، فیض کاشانی , علم‌الیقین ,، نبی

خلاصه ماشینی:

"(15) بنابراین, فیض کاشانی با الهام از آیات الهی, حکومت بر جامعه انسانی را بر چند نوع تقسیم کرده و بهترین نوع آن را حکومت انبیا و اولیا دانسته و معتقد است آنها ((برای مومنین اولی از انفسشان))(16) هستند; چرا که آنها علاوه بر اینکه قادر به ((سیاست دنیوی)) یعنی ((حفظ اجتماع ضروری)) انسانها می باشند, می توانند ((عالم ملک را نیز در خدمت عالم ملکوت در آورده و انسانها را به سوی خداوند متعال سوق دهند, و تمامی شهوات را در خدمت عقول قرار داده و دنیا را به آخرت ارجاع دهند و بدین وسیله خلایق را از عذاب آخرت و وبال و وخامت عافیت و سوء مآل نجات داده, آنها را به سعادت قصوی برسانند. اما عقل, پیامبر اکرم(ص) کمال شفقت, مهربانی و رإفت را نسبت به امت خود داشته تا آنجا که آداب خلوت را نیز به آنان تعلیم داده است; تا چه رسد به امور دیگر بنابر این, هیچ عقلی باور نمی کند که منصب خلافت نبوی که بنای ثبات ارکان ایمان و قاعده استواری و استمرار مراسم بر آن است, مهمل و معطل شده, به تعیین امت واگذاشته شده باشد, با این اختلاف إراکه مردمان دارند تا به حدی که دو کس نادر یافت می شود که از امری از امور سهل با هم بسازند, حاشا و کلا))(42) اما اگر کسی بگوید: وجود شریعت و کتاب پیامبر در میان امت برای هدایت آنها در همه امور کافی است, در پاسخ می گویم, صرف بقای کتب و شرایع پیامبر ـ بدون کسانی که عالم به آن شریعت بوده و آن را در میان امت به اجرا بگذارد ـ امت را کفایت نمی کند; زیرا بدون چنین کسانی, آنها به فرق مختلفی تقسیم شده و هر کدام به دلیل جهل به شریعت و کتاب الهی آن را به گونه ای متفاوت از دیگران تفسیر و معنا نموده و در نتیجه دچار تشتت می گردند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.