Skip to main content
فهرست مقالات

رسانه ها و تحول فرهنگ سیاسی در خاورمیانه

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 49 تا 72)

کلید واژه های ماشینی : خاورمیانه، سیاسی، فرهنگ، فرهنگ سیاسی، ارتباطات جمعی، اسلامی، دولت، تحول فرهنگ سیاسی در خاورمیانه، اقتدار، غربی

خلاصه ماشینی:

"نکته مهم این است که دولت های جهان سوم و به خصوص خاورمیانه, بنابر ضرورت حفظ و توسعه خود, نظام آموزشی و رسانه های جمعی را تقویت می کنند; اما باگسترش آموزش عمومی و سطح سواد مردم, و نیز توسعه و رشد کمی ابزارهای ارتباط جمعی در داخل کشورهای فوق, مردم خاورمیانه به رسانه های جمعی فراملی دسترسی بیشتری پیدا کردند و بخش مهمی از نیازهای خبری خود را از آنها تامین می کنند. (32) به هر حال, دولت های منطقه با توجه به حاکمیت رسانه های بزرگ غربی, همواره در جست و جوی نوعی سیاست فرهنگی ای هستند که بتوانند در مقابل فرهنگ سیاسی منبعث از رسانه های خارجی, از هیإت ناموزن و شکننده خود دفاع نمایند; اما تجربه سال های اخیر نشان داده است که هرگز از این تعارضات نجات پیدا نکرده اند. به هر صورت, آنچه از دیدگاه نوشته حاضر اهمیت دارد, تاکید بر این نکته است که, گسترش رسانه های غربی نه تنها باعث ورود بسیاری از مفاهیم سیاسی و فرهنگی غرب به جوامع خاورمیانه شده است; بلکه این رسانه ها با انعکاس هر چند محدود دیدگاه های موجود در میان متفکران جامعه اسلامی, دایره گفت و گوی فوق را تعمیم داده و مناقشات فکری روشنفکران و علمای اسلامی را به درون خانه های تک تک مسلمانان آورده و آحاد مردم را به عنوان داور نهایی در ارزیابی این اندیشه ها, به تدریج به صحنه کشانده است. پی نوشت ها: 1ـ برای آشنایی بیشتر با تحولات فرهنگی / سیاسی دو دهه اخیر خاورمیانه بنگرید به: Civil society in the middle East , edited by ; Augustus Richard Rorton - Buill : Leiden ; New Yourk , 1995)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.