Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی کلامی آزادی سیاسی در اندیشه های شیعه و معتزله با تأکید بر اندیشه های امام خمینی و قاضی عبدالجبار

نویسنده:

ISC (40 صفحه - از 90 تا 129)

کلید واژه های ماشینی : قاضی عبدالجبار، عقل، قاضی، معتزله، خدا، شیعه، انسان، امام، اراده، جبر، حسن و قبح، اندیشه، اندیشه‌های امام‌خمینی و قاضی عبدالجبار، اندیشه‌های شیعه و معتزله، آزادی سیاسی در اندیشه‌های شیعه، شیعه و معتزله، حکم، قاضی عبد، اندیشه‌های امام‌خمینی و قاضی عبد، قدرت، اراده خدا، آزادی سیاسی، اختیار، حسن و قبح عقلی، اندیشه امام، عاقل، قبح عقلی در اندیشه شیعه، اراده انسانی، اثبات، علت

خلاصه ماشینی: "برای مثال, باید روشن شود که آیا خدا می سوزاند یا آتش؟ فصل بهار, نباتات را می رویاند یا خدا؟ کارهای مختلفی که از فاعلهای انسانی صادر می شوند, واقعا فاعل آنها خداست و یا خود آنها؟ کارهای غریزی صادر از حیوانات منتسب به خدا است یا به خود آنها؟ به طور خلاصه, آیا فقط یک اراده وجود دارد یا دو اراده؟ اگر یک اراده است, آن اراده متعلق به خداست, یا به هر یک از پدیده های جهانی؟ و اگر دو اراده الهی و غیرالهی جمع شده است, بالاخره این تضادی که از دو اراده بر یک معلول پیش میآید, چگونه قابل رفع است؟ سوال متقابل این است که (برعکس سوال های گذشته) آیا خداوند, همان طوری که خلق و ایجاد نموده است, فعل و انفعالات مختلف در موجودات نیز دأما از خدا صادر می شود؟ آیا فاعل مستقیم در هر کاری خداست؟ آیا غیر از خدا, هیچ چیزی در چیز دیگر تإثیر نمی گذارد؟ آیا تمامی موجودات غیر خدایی از هر گونه خاصیتی در واقع خالی هستند و همه خاصیت های به ظاهر موجود در چیزها, به طور مستقیم منسوب به خداست و از او صادر می شود؟ حضرت امام مدعی است که هر کسی معتزلی مذهب باشد, به سلسله سوال های بخش اول, جواب مثبت خواهد داد; همان طوری که یک اشعری مسلک به سوالات نوع دوم, جواب مثبت خواهد داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.