Skip to main content
فهرست مقالات

روش شناسی در حوزه اندیشه سیاسی/ گفت و گو

مصاحبه شونده:

(20 صفحه - از 283 تا 302)

خلاصه ماشینی:

"تبادل و جابجایی و افق ها ممکن است این قسمت از مباحث گادامر شبیه جامعه گرایان و حتی راولز می باشد و در مقابل نقطه ارشمیدسی کانت و دکارت قرار می گیرد, چون آنها معتقد بودند, نقطه ای برای فهم وجود دارد. گفتمان پست مدرن با رهیافت استعلایی کلاسیک دو تفاوت دارد: 1 ـ در حالی که در فلسفه امثال کانت, امر پیشینیApriori) ) مبنای یک ساختار اساسی را در ذهن بر پا می کند که فراتر از همه تفاوت های تاریخی است; نظریات معاصر در باب گفتمان, آشکارا تاریخی هستند و اعتقاد دارند که مرز بین امر تجربی و استعلایی, خالص و ثابت نیست. دکتر بهشتی: بله, زمینه گراها, نسبی گرای معرفت شناختی هستند نه نسبی گرای اخلاقی, آنها به وجود ملاک هایی در حوزه فلسفه سیاسی معتقدند; مثلا آنها قبول می کنند که حوزه های مختلف زندگی را باید از هم جدا کرد. بین بنیان گرایی و لیبرالیسم چه نسبتی وجود دارد؟ آیا می توان پوپر که به نوعی نسبیت معرفت را قبول دارد, جزء بنیان گراها محسوب کنیم؟ دکتر بهشتی: تقسیم به لیبرالیسم و محافظه کاری, تقسیمی اخلاقی است, و تقسیم به بنیان گرایی و زمینه گرایی و پست مدرنیسم, تقسیمی معرفت شناختی می باشد. زمینه گرایان از چه روش هایی در مباحث خود استفاده می کنند؟ دکتر بهشتی: نکته مهم در این زمینه آن است که تفکرات آنها بیشتر سلبی است, تا ایجابی, اکثر اندیشه زمینه گرایان به نقد لیبرالیسم و پست مدرنیسم اختصاص دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.