چکیده:
از مدتی پیش برگزاری هفته فرهنگی ایران در عربستان در دستور کار وزارت فرهنگ دو کشور قرار گرفت و ظاهرا بعد از چند بار تعویق ، سرانجام نمایشگاه و مراسمی تحت عنوان هفته فرهنگی ایران در عربستان (الاسبوع الثقافی للجمهوریه الاسلامیه الایرانیه فی المملکه العربیه السعودیه) در شهر ریاض بر پا شد . در این برنامه ، نمایشگاهی از فرش ، سفالگری ، صنایع دستی ، کتاب کودکان ، فعالیتهای قرآنی در ایران ، فعالیت مساجد در ایران ، و غرفههایی ویژه مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی و شرکت جهان گردی ارس و یک قهوهخانه سنتی در یک فضای نمایشگاهی فرهنگی به نام المرکز الثقافی للملک فهد بر پا شده بود و مقرر بود در کنار آن پنج سخنرانی علمی هم ایراد شود...
خلاصه ماشینی:
نکته مهم در ابتدای این بحث آن است که ما مدعی نیستیم پدیدههای معاصر مانند جهانی شدن با همین بار معنایی و شبکه مفهومی آن در عصر حاضر، در متون اسلامی آمده است بلکه معتقدیم که پدیدههای فکری هر عصری مبانی معرفتی خاص خود را دارند که ناشی از جهانبینیها و ایدئولوژیهای حاکم بر آنهاست و براین باوریم که اسلام مبادی فکری و نظری قوی و جامعی دارد که اگر به زبان روز استخراج و تبیین شود میتواند چراغی فروزان فرا راه انسان معاصر باشد البته کتب مقدس دیگر نیز مانند عهدین ادعای ارائه این مبادی را دارند اما مقایسه مبانی فکری اسلام با دیگر ادیان مقدس برتری بیچون و چرای اسلام و قرآن را ثابت میکند.
پیروان ادیان و مکتبها عموما براین عقیده بودهاند که تشکیل جامعه جهانی در صورتی ممکن است که همگان دارای عقیده و بینش واحدی که همان عقیده و جهانبینی مخصوص خود آنان است باشند و وحدت عقیده را تنها راه رسیدن به جامعه واحد جهانی میدانند (اسلام و حقوق بینالملل عمومی، ص299-300) حال ببینیم دیدگاه و نظر اسلام در مورد ترسیم آینده جهان و تشکیل حکومت جهانی چیست؟ در بینش اسلامی همانند سایر ادیان آرمان تشکیل حکومت جهانی وجود دارد ولی این بدین معنی نیست که در دوران تحقق چنین آرمانی دیگر ملتها و اقوام و یا آیینها وجود خارجی نخواهد داشت به عبارت دیگر هر چند اسلام، تشکیل امت واحده جهانی اسلام را نوید داده ولیکن آنرا منوط به از بین رفتن و نابودی ملتها و سایر ادیان نمیکند.