Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیلی نو درباره روایات تفسیر به رأی

نویسنده:

کلیدواژه ها : قرآن ،تفسیر ،تفسیر به رأی ،رأی ،روایات نهی از تفسیر به رأی ،اصحاب رأی

کلید واژه های ماشینی : تفسیر ،قرآن ،روایات ،تفسیر به رأی ،مأثور ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،فهم ،احادیث ،مفسران ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله دربارة انحصار تفسیر ،روایات تفسیر به رأی ،تفسیر قرآن ،انسان ،انحصار تفسیر قرآن به تفسیر ،برون‌رفت ،درک ،آیات قرآنی ،خرد ،انحصار تفسیر قرآن به پیامبر ،امام ،روایات انحصار تفسیر قرآن ،اسلامی ،القرآن ،تفسیر آیات قرآنی ،نقل ،فهم کلام پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،خرد انسانی در فهم آیات ،اخبار ،دیدگاه ،احادیث نه‌ی از تفسیر

در این نوشتار،نخست به ارتباط مستقیم فایده و لزوم ارسال کتب الهی،به امکان درک و فهم خطاب الهی،اشاره شده و سپس با پرداختن به بن‌بستی که احادیث نهی از تفسیر به رأی فراروی انسان در برخورد اولیه می‌گذارد،تأثیر منفی آن بیان شده است.همچنین پی‌آمدها و ناهماهنگی مضامین روایات نهی با دستورات و روح قرآنی و راههای برون‌رفتی که فقیهان و مفسران ارائه کرده‌اند،بررسی شده است.در نهایت،این دیدگاه مورد تأکید دربارة تفسیر به رأی بیان شده است.

خلاصه ماشینی:

"وی در عین تأکید بر اینکه از پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام به طور صحیح،عدم جواز تفسیر جز به خبر صحیح و نص صریح وارد شده است و اینکه اهل سنت هم از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل کرده‌اند که«هر کس قرآن را به رأی خود تفسیر کند و به حق هم دست یابد،باز خطا کرده است»و نیز اعلام ناخشنودی خود از پاره‌ای از تابعان همچون سعید بن مسیب،سالم بن عبدالله و غیر آنان از قول به رأی در قرآن،این خبر و اخبار نظیر آن را با توجه به دستورهایی که در قرآن برای استنباط و تدبر وارد شده است،متروک‌الظاهر می‌داند. با توجه به این زمینه و مخالفت این قبیل از روایات با آموزه‌های قرآنی،مسئلة تردید در صدور چنین گفته‌هایی از پیامبر صلی الله علیه و آله و معصومان علیهم السلام جدی‌تر می‌گردد،اما با صرف نظر از این قبیل تردیدها،چنان که بسیاری از اندیشوران اسلامی از آنها صرف نظر کرده‌اند،باید برای این قبیل روایات توجیهی ارائه گردد که تناقض آنها را با متن قرآنی از بین ببرد؛زیرا در تأکید قرآن بر اندیشه‌ورزی و به‌کارگیری فهم و خرد بشری در فهم آیات قرآنی تردیدی نیست و این تأکید هم اختصاص به افراد و یا گروههای خاص ندارد،بلکه بر همة مسلمانان و مؤمنان فرض است و می‌توان آن را بر هر انسانی لازم شمرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.