Skip to main content
فهرست مقالات

راهکارهای توسعه گردشگری روستایی با استفاده از مدل SWOT دهستان لواسان کوچک

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (30 صفحه - از 1 تا 30)

کلید واژه های ماشینی : گردشگری ،راهکارهای توسعه گردشگری روستایی ،روستایی ،گردشگری روستایی ،توسعه ،توسعه گردشگری روستایی با استفاده ،توسعه گردشگری ،نواحی ،توریستی ،مؤلفه ،نقاط قوت ،راهبردهای ،کشاورزی ،تهدیدها ،نقاط ضعف جهت توسعه گردشگری ،وزن نسبی ،فرصتها ،راهبردها و راهکارهای توسعه گردشگری ،جهت توسعه گردشگری ،گردشگری ناحیه مطالعه‌شده ،ضعف ،توسعه گردشگری در مناطق روستایی ،ارائه راهبردها و راهکارهای توسعه ،نقاط ضعف ،مردم ،توسعه روستایی ،میانگین رتبه‌ای و وزن نسبی ،فرصتها و تهدیدها ،نواحی روستایی ،مقاله

خلاصه ماشینی:

"3-روش تحقیق جهت دستیابی به اهداف تحقیق،در این مقاله ابتدا از روش ترکیبی(روشهای پیمایش و روش‌ توصیفی و تحلیلی)استفاده شده است که در این مرحله باتوجه به اطلاعات ثانوی موجود به‌ بررسی جاذبه‌ها،امکانات و خدمات توریستی و وضعیت گردشگری و آثار آن در توسعه‌ جامعه مطالعه شده پرداخته شده و سپس در مراحل بعدی تحقیق،جهت تجزیه و تحلیل‌ اطلاعات و ارائه استراتژی و راهبرد توسعه گردشگری روستایی از روش تحلیلی‌ SWOT استفاده شده است(شکل 1)که در ابتدا باتوجه به بررسیهای صورت گرفته روی محیط داخلی و محیط خارجی ناحیه،فهرستی از نقاط قوت،ضعف،فرصتها و تهدیدها مورد شناسایی قرار گرفت و سپس به وسیله نظرخواهی از مردم،گردشگران و مسؤولان امر و وزن‌دهی به هرکدام از این مسائل و سپس محاسبه و تحلیل آنها،اولویتها مشخص گردید و در نهایت جهت برطرف کردن یا تقلیل نقاط ضعف و تهدیدها و تقویت و بهبود نقاط قوت‌ فرصتهای موجود در ارتباط با گسترش گردشگری در نواحی روستایی مطالعه شده، استراتژیهای مناسبی ارائه شده است. (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1 نمودار تحلیل نقاط قوت،ضعف،فرصتها و تهدیدها جهت توسعه توریسم از دیدگاه‌ مسؤولان 2-مردم:همچنین تحلیل‌ SWOT نشان می‌دهد که از دیدگاه مردم،مؤلفه چشم‌اندازهای‌ زیبا به همراه فضای سبز و باغات با میانگین رتبه‌ای 4/31 و وزن نسبی 0/54 به‌عنوان‌ مهمترین نقطه قوت داخلی و در مقابل وجود بازار مناسب جهت فروش محصولات‌ کشاورزی به گردشگران با میانگین رتبه‌ای 2/46 و وزن نسبی 0/92 به‌عنوان کم‌ اهمیت‌ترین نقطه قوت داخلی در توسعه و گسترش گردشگری در این نواحی می‌باشد. 2-بررسی نتایج جنبه‌های کمی نقاط قوت،ضعف،فرصتها و تهدیدها(باتوجه به جدول 2 اولویتسنجی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر داخلی و خارجی از نظر پاسخ‌دهندگان)نشان می‌دهد که: الف:در بین نقاط قوت در منطقه مطالعه شده عوامل محیطی،مانند چشم‌اندازهای زیبا و منحصر به فرد به همراه باغات و فضای سبز به‌عنوان مهمترین مزیت این نواحی جهت‌ توسعه گردشگری به حساب می‌آید که به منظور استفاده بهینه از این عوامل بر توسعه‌ گردشگری طبیعی و اکو گردشگری تأکید می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.