خلاصه ماشینی:
"3-روش تحقیق جهت دستیابی به اهداف تحقیق،در این مقاله ابتدا از روش ترکیبی(روشهای پیمایش و روش توصیفی و تحلیلی)استفاده شده است که در این مرحله باتوجه به اطلاعات ثانوی موجود به بررسی جاذبهها،امکانات و خدمات توریستی و وضعیت گردشگری و آثار آن در توسعه جامعه مطالعه شده پرداخته شده و سپس در مراحل بعدی تحقیق،جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارائه استراتژی و راهبرد توسعه گردشگری روستایی از روش تحلیلی SWOT استفاده شده است(شکل 1)که در ابتدا باتوجه به بررسیهای صورت گرفته روی محیط داخلی و محیط خارجی ناحیه،فهرستی از نقاط قوت،ضعف،فرصتها و تهدیدها مورد شناسایی قرار گرفت و سپس به وسیله نظرخواهی از مردم،گردشگران و مسؤولان امر و وزندهی به هرکدام از این مسائل و سپس محاسبه و تحلیل آنها،اولویتها مشخص گردید و در نهایت جهت برطرف کردن یا تقلیل نقاط ضعف و تهدیدها و تقویت و بهبود نقاط قوت فرصتهای موجود در ارتباط با گسترش گردشگری در نواحی روستایی مطالعه شده، استراتژیهای مناسبی ارائه شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1 نمودار تحلیل نقاط قوت،ضعف،فرصتها و تهدیدها جهت توسعه توریسم از دیدگاه مسؤولان 2-مردم:همچنین تحلیل SWOT نشان میدهد که از دیدگاه مردم،مؤلفه چشماندازهای زیبا به همراه فضای سبز و باغات با میانگین رتبهای 4/31 و وزن نسبی 0/54 بهعنوان مهمترین نقطه قوت داخلی و در مقابل وجود بازار مناسب جهت فروش محصولات کشاورزی به گردشگران با میانگین رتبهای 2/46 و وزن نسبی 0/92 بهعنوان کم اهمیتترین نقطه قوت داخلی در توسعه و گسترش گردشگری در این نواحی میباشد.
2-بررسی نتایج جنبههای کمی نقاط قوت،ضعف،فرصتها و تهدیدها(باتوجه به جدول 2 اولویتسنجی و رتبهبندی عوامل مؤثر داخلی و خارجی از نظر پاسخدهندگان)نشان میدهد که: الف:در بین نقاط قوت در منطقه مطالعه شده عوامل محیطی،مانند چشماندازهای زیبا و منحصر به فرد به همراه باغات و فضای سبز بهعنوان مهمترین مزیت این نواحی جهت توسعه گردشگری به حساب میآید که به منظور استفاده بهینه از این عوامل بر توسعه گردشگری طبیعی و اکو گردشگری تأکید میشود."