خلاصه ماشینی:
"چند سال بعد، چارلز رایت، نقش اجتماعی دیگری در مورد ایجاد سرگرمی (نقش تفریحی )، به نقشهای قبل اضافه کرد (معتمد نژاد: 1369 ، صص 4 – 23) اما چنانچه بخواهیم با تفصیل بیشتر و با توجه به دیدگاهها و مسائل گوناگون اجتماعی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به این مسئله پردازیم، میتوان گفت مهمترین ویژه کارهای اجتماعی رسانهها درهمهی جوامع به شرح زیر است: - اطلاعات : آگاه کردن انسان از اطلاعاتی که بر حیات افراد جامعه تاثیر بنیادی دارد.
هر کس که توان و ابزار اقتصادیان را دارددارندگان مجوزهای حکومتی یا اجازه نامهای مشابهابزارها و شیوه های کنترل نظارت و اقدامات سیاسی و اقتصادی دولت افکار عمومی، رفتار مصرف کنندگان، اخلاق حرفه ای فرآیند حق جویی و بازار آزاد و اندیشه ها و دادگاهها مجوزهای دولتی، اصناف، انحصار و سانسور نبایدهاانتقاد از اهداف حزب که متمایز از تاکتیها استتعرض جدی به حقوق شناخته شده فردی و منافع حیاتی اجتماعیافتراء وقاحت، بی شمی و فتنه جویی در زمان جنگانتقاد از نظام حاکم و سران قدرتمالکیت دولتی خصوص مگرآنکه دولت برای تضمین خدمات عممی لازم بداند عمدتا خصوصیخصوصی یا دولتی رابطه با دولتبازوی دولترسانهها بایدمسئولیت اجتماعی خود را بر عهده بگیرند وگرنه کسی باید آنها راالزام کندابزار نظارت بردولت و برآوردن نیازهایجامعهابزار موثر سازی سیاستهای دولت جدول 1 – مقایسه چهار تئوری هنجاری رسانهای همگانی – مأخذ: (Sibert/1963) سیبرت این چهار نوع تئوری را در دو تئوری اول خلاصه کرده و تئوریهای مسئولیت اجتماعی و کمونیستی را اشکال جدید و پیشرفته تئوریهای لیبرالی و استبدادی میداند (Sibert: 1963، p."