Skip to main content
فهرست مقالات

تشیع از دیدگاه سید حیدر آملی

نویسنده:

(12 صفحه - از 75 تا 86)

کلید واژه های ماشینی : دیدگاه سید حیدر آملی ،تشیع ،سید حیدر ،شیعه ،صوفیه ،صوفی ،امام ،تصوف ،جامع الاسرار ،خرقه ،سید حیدر آملی صوفی ،امام علی ( ع ) ،تقیه ،صوفیه حامل اسرار ائمه ،حق ،خرقه صوفیه به ائمه ذکر ،کتاب جامع الاسرار ،کتاب ،بیانات سید حیدر آملی ،تفسیر ،پیامبر ،نقل ،در آمل ،اسرار ائمه بودن صوفیه ،کلامی ،سید حیدر صوفی ،اندیشه ،علوم ائمه و اسرارشان ،اسرار ائمه و علومشان ،اظهار

خلاصه ماشینی:

"سپس این مسأله را مطرح می کند که اگر کسی بگوید: «ما فرق بین مؤمن ممتحن و غیر ممتحن را می پذیریم، اما چرا باید صوفی مؤمن ممتحن باشد، بلکه ممکن است غیر صوفی مؤمن ممتحن باشد، پاسخ می دهیم: به صرف اینکه پذیرفتی که حاملان اسرار ائمه طایفه ای مخصوص هستند، همین مقدار برای ما کافی است، ما نیز جز این نمی گوییم. [25] او بحث امامت را از منظر کلامی در دو کتاب تفسیر و جامع الاسرار مشروحا ذکر می کند و در همین بحث است که در دفاع از اندیشه کلامی شیعه رسمی (در مقابل تشیع صوفیه)، برخی از صوفیه را مورد شدیدترین حملات قرار می دهد و می گوید: «و کأنی بشخص صوفی سنی مسلسل بسلاسل التعصب و الجدال، محجوب بحجاب اهل التقلید و ارباب المقال، یقول لم یخصص الشیعة ائمتهم بالاثنا عشر اماما و ایة فائدة فی هذا الاعداد». وی در بحث مبسوطی که در مورد اسرار ائمه ـ علیهم السلام ـ دارد، روایات متعددی را نقل می کند، از جمله، این بیان امام صادق(ع) را که امرنا هوالحق و حق الحق و هو الظاهر و باطن الظاهر و باطن الباطن و هو السر و سر السر و السر المستسر و سر مقنع بسر[32] ذکر می کند و می گوید: حضرت که فرموده اند: تقیه دین من و دین پدران من است و کسی که تقیه ندارد دین ندارد، به کتمان سر مطرح شده در حدیث اشاره کرده اند و فتوای علمای ما به وجوب تقیه نیز در همین مورد است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.