Skip to main content
فهرست مقالات

مقالات اندیشه ای: وجدانیت حقوق مخالف تجاوز به مقدسات است

نویسنده:

(8 صفحه - از 9 تا 16)

کلیدواژه ها : مقدسات ،وجدانیت حقوق ،گفت و گوی تمدن‌ها

کلید واژه های ماشینی : گفت‌وگو میان ادیان الهی، وجدان، فطرت و وجدان اخلاقی، مسئله گفت‌وگو میان ادیان الهی، ادیان الهی، ایمان، مسایل مورد اتفاق ادیان الهی، کرامت انسان، حقوق، وجدان اخلاقی از مسایل، اسلامی، غرایز، دفاع، وجدانیت حقوق، خداوند، مطلق، عدالت، صلح، ایمان به فطرت، مسایل جزء غرایز موجود، ادیان الهی بر پایه‌های منطق، مسایل پذیرفته‌شده ادیان آغاز، رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، معیار، مهم‌ترین مقتضیات اخلاق، حرکت، مقدسات و الگوهای مطلق، قرآن و رسول اکرم، گفت‌وگو میان تمدن‌ها، غریزه دوستی ذات انسان

گفت‌وگو میان ادیان الهی بر پایه‌های منطق صحیح استوار است که باید از مسایل پذیرفته شده ادیان آغاز گردد. ایمان به فطرت و وجدان اخلاقی از مسایل مورد اتفاق ادیان الهی است. نگارنده پس از طرح مباحثی چند از مسایل مورد اتفاق ادیان الهی، کرامت فرد و جامعه را از مهم‌ترین مقتضیات اخلاق می‌داند و بر این باور است که مقدسات و الگوهای مطلق، کرامت انسان را قوام می‌بخشد و ضمن توصیه به مسلمانان برای دفاع از مقدسات خود، تأکید می‌نماید که این دفاع باید انسانی و اسلامی و به دور از افراط و تفریط و خشونت باشد.

خلاصه ماشینی: "نگارنده پس از طرح مباحثی چند از مسایل مورد اتفاق ادیان الهی، کرامت فرد و جامعه را از مهم‌ترین مقتضیات اخلاق می‌داند و بر این باور است که مقدسات و الگوهای مطلق، کرامت انسان را قوام می‌بخشد و ضمن توصیه به مسلمانان برای دفاع از مقدسات خود، تأکید می‌نماید که این دفاع باید انسانی و اسلامی و به دور از افراط و تفریط و خشونت باشد. تصور ما این است که داشتن ایمان به فطرت و وجدان اخلاقی یکی از مسایل مورد توافق میان تمامی ادیان الهی است. همه ادیان الهی بر دو معیار تأکید دارند: نخست: معیار تعبدی که در آن از دانش عالم مطلق که خداوند متعال است بهره می‌گیریم و آن آموزه‌های ثابت دین است که مطمئن می‌شویم از خداوند متعال صادر گردیده، چون او چیزی جز خیر برای انسان‌ها نمی‌خواهد و انسان را فریب نمی‌دهد بلکه همه واقعیت‌ها را برای او روشن می‌نماید. (اعراف/33) بنابراین ما به این دو حقیقت می‌رسیم که: 1ـ ادیان الهی به وجود فطرت انسانی ایمان دارند و عدالت را به عنوان مطلوبی مطلق می‌دانند و صلح را اگر مصداقی از مصادیق عدالت باشد امری مطلوب می‌دانند. دوم: بهترین نصرت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله با کار جدی و سازمان یافته در جهت اجرای شریعت خداوند در زمین و تحقق ویژگی‌های قرآنی این امت انجام می‌گیرد؛ از جمله: حفظ وحدت و همبستگی، توازن و اعتدال، همکاری و همیاری، نشر دعوت به اسلام، ریشه‌کن کردن مفاسد اخلاقی و حفظ آمادگی علمی و اقتصادی و مشارکت تمدنی پیشتاز در حرکت بالنده انسانی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.