Skip to main content
فهرست مقالات

عرفان خردگرا در سیره نبوی

نویسنده: ؛

ویژه نامه شماره 2 (27 صفحه - از 51 تا 77)

کلیدواژه ها : عرفان ،سیره نبوی ،خردگرایی ،انسان کامل ،عقل و دل ،ولایت الهی

کلید واژه های ماشینی : نبوی ،جوادی آملی ،الله ،سلوکی ،سیره نبوی ،پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،الهی ،عرفانی ،عرفان نبوی ،ولایت الهی ،پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،آملی ،عرفان عملی ،صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،مقام ولایت الهی ،ناب ،عرفان ناب نبوی ،عرفان ناب ،معرفت نفس ،تفسیر موضوعی قرآن ،قم ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،تجربه عرفانی ،اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،عرفان ناب محمدی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،مقامات سلوکی ،علامه جوادی آملی ،پیشین ،جوادی ،حقیقی

عرفان یکی از راه‌های «معرفت الهی» است که از ره‌گذر سلوک و ریاضت معقول و مشروع به دست می‌آید و بر منبع دل و تهذیب و طهارت درون تکیه دارد. عرفان، شناخت خدا و اسما و صفات الهی است و دارای دو بخش «عرفان علمی»، که به تعبیر و تفسیر از «هستی» و جلوات الهی می‌پردازد، و «عرفان عملی» که مراحل و مقامات سلوکی را در دست‌یابی به مقام ولایت الهی و لقای رب و خداخو شدن تبیین می‌نماید و چنین عرفانی که سیر از خود تا خدا و از کثرت به وحدت است در سنت و سیره علمی و عملی پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ظهور یافت و خردگرایی و عقلانیت از شاخصه‌های اصلی آن به شمار می‌رود. در عرفان نبوی، عقل و عشق، فهم و شهود، برهان و عرفان، سلوک فکری و ذکری قابل جمع هستند و هر کدام ناظر به مرتبه وجودی خود می‌باشند و فرجام چنین عرفانی رسیدن به «عقل شهودی و شهود عقلی» است؛ یعنی در شهود «عقل برین» ظهور می‌کند و اوج استعلای عقلی در سلوک و شهود ناب اسلامی تحقق می‌یابد و این عرفان از تعالی و تعادل، عقلانیت و معقولیت، سلوک و سیاست، معنویت و مدیریت، معرفت و عدالت و... برخوردار است.تمامی مراحل حیات طیبه نبوی حکایت از «عرفان حقیقی» و سلوک کارآمد و متعهد و درون‌گرا و برون‌گرا دارد که درد خدا و خلق را با هم نشان می‌دهد. آموزه‌های نبوی الهام بخش چنین عرفان پویا و پایانی می‌باشد و در این نوشتار به آنها استناد و استشهاد شده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.