Skip to main content
فهرست مقالات

خاتمیت و جامعیت دین اسلام در آثار امام خمینی قدس سره

نویسنده:

(15 صفحه - از 102 تا 116)

کلیدواژه ها : خاتمیت ،نبوت ،دین اسلام ،جامعیت ،جاودانگی ،پیامبراعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،همگانی بودن اسلام ،پیامبرخاتم

کلید واژه های ماشینی : خاتمیت نبوت پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،خاتمیت ،خاتم ،خاتمیت و جامعیت دین اسلام ،پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،اسلام ،نبوت ،ویژگی‌های پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله خاتمیت ،جامعیت ،پیامبر ،امام ،امام‌خمینی ،نبی ،دین ،پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و جامعیت ،شریعت ،خاتمیت نبوت پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،دین اسلام در آثار امام‌خمینی ،اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله خاتمیت و پایان‌بخشی ،قانون ،قرآن ،خاتمیت پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،ضرورت جامعیت کتاب خاتم ،خدا ،جامعیت دین اسلام در آثار ،عقل ،کتاب ،حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله پیامبر الهی ،پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله خاتمیت

یکی از ویژگی‌های پیامبراسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله خاتمیت و پایان بخشی او به سلسله نبوت است. اسلام با دارا بودن قوانین مورد نیاز جامعه بشری، جاودانگی خود را حفظ کرده است. دلایل نقلی زیادی از کتاب و سنت بر خاتمیت نبوت پیامبراسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و جامعیت و همگانی بودن شریعت آن حضرت تصریح دارد. در این نوشتار به تفسیر نادرست برخی از افراد، نسبت به واژه «نبی» و «رسول» پاسخ داده شده و اندیشه امام خمینی رحمه‌الله در کیفیت استدلال به خاتمیت و جامعیت دین اسلام بر مبنای کتاب و سنت و نیز استدلال عقلی وی ارایه گردیده است. علاوه بر آن، طبق مبانی و مذاق عرفانی، ضرورت جامعیت کتاب خاتم تبیین شده است.

خلاصه ماشینی:

"بدانیم، این عوامل و زمینه‌های نیازمندی به نبوت، به دلایل زیر در مورد دین اسلام وجود ندارد: 1ـ دلایل دینی و غیردینی ثابت می‌کند که قرآن کریم از تحریف مصون مانده و همواره به عنوان معجزه جاوید برای دین جاودانه باقی است؛ 2ـ اتمام و تطبیق قوانین با سنت صحیح و امامت پیشوایان معصوم علیهم‌السلام صورت پذیرفته و هم‌چنان با اجتهاد درست ادامه دارد؛ 3ـ مبانی کلی فقه اسلام و قواعد عامه در فقه اسلامی، قابل دست‌رسی است؛ 4ـ تبیین کلیات احکام اسلامی از سوی خود پیامبر و سپس امامان معصوم علیهم‌السلام انجام پذیرفت؛ 5ـ با نشر سریع اسلام در جهان، ضعف‌های مربوط به محدودیت امکان ارتباط با همه مردم حل شده است؛ 6ـ با اعتباربخشی به عقل و حجیت آن، بخشی از احکام مورد نیاز تأمین می‌شود؛ 7ـ با توجه به اصل مصالح و مفاسد و اختیارات حاکم اسلامی، برخی دیگر از نیازها برآورده شده، تطبیق و اجرای قوانین آسان خواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.