چکیده:
در مقدمه مقاله به رورت بحث فلسفة تعلیم و تربیت در کشور اسلامی ایران و
ارتباط منطقی بین جهانبینی و ابدئولوژی بطور کلی اشاره» و سپس در ادامة مقاله
تلاش شده است ارتباط منطقی بین جهانپینی با مقولات فلسفی (هستیشناسی؛
خداشناسی» انسانشناسی» شناختشناسی و ارزش شناسی) با جنبههای مختلف تعلیم
و ترییت. روش و..) نشان داده شود.
در پایان مقاله نیز به عنوان نتیجه گیری به این سه مطلب اشاره گردیده است:
۱ رلالیسم اسلامی یک نظام تعلیم و تربیت ویژه دارد.
۲- مقولات فلسفی رثالیسم اسلامی بر جنبههای مختلف تعلیم و تربیت تاشیر
مستقیم دارد.
۳ بین هستیشناسی رثالیسم اسلامی و علومی که در فرهنگک اسلامی بهوجود
آمده است» ارتباط آشکاری وجود دارد,
فی مقدمة هذه المقالة شع إل ضعرورة بحث فلسفة القرییة و التعلیم فی
البلد الاسلامی ایران و العلاقة المنطقیة بین الرویا الکونیة و الایدلوجیة. ت بذلت الجهود فی
بقیة المقالة للإشارة إل اللاقة المتطقیة بین الرؤیا الکونیة و الآراء الفسلسفیة فی (نظریة
الوجود و علم التوحید و معرفة ماهیة الانسان و ماهیة المعرفة و قیمة المعرقة) بالاضافةال
الجوانب الفتلفة تلتربیة و التعلم مثل (الأهداف و المضمون و الاسلوب...).
و فی ختام المقالة نشیر أیضا الی هذه المطالب الثلاثة بعنوان نتیجة البحث:
١_الواقعیة الاسلامیة ها نظام خاص فی التربیة و التعلیم.
۲_ للآراء الفلسفیة فی الواقعیة الاسلامیة تاثعرات عل الجحوانب الختلقة للتربیة و
هناک علاقة ظاهریة بین نظریة الوجود للواقعیة الاسلامیة و العلوم التی وردت من
خلال الثقافة الاسلامیة.