Skip to main content
فهرست مقالات

برنامه های دینی تلوزیون و دریافت مخاطبان: یک مطالعه تطبیقی پیرامون برنامه های اسلامی تلوزیون ایران و و کلیسای الکترونیک

نویسنده:

(8 صفحه - از 81 تا 88)

کلیدواژه ها : ارتباطات میان فرهنگی ،کلیسای الکترونیک ،تلویزیون ایران ،برنامه های دینی ،مخاطبان تلویزیون

کلید واژه های ماشینی : دینی ،کلیسای الکترونیک ،برنامه‌های دینی ،برنامه‎های اسلامی تلویزیون ،مسیحی ،برنامه‌های تلویزیونی مسیحی ،رسانه‎ها ،تلویزیونی ،وسایل ارتباط‌جمعی ،جمهوری اسلامی ایران ،ارتباطات میان فرهنگی ،برنامه‌های اسلامی تلویزیون ،برنامه‎های ،رسانه‎های سنتی ،تلویزیون جمهوری اسلامی ایران ،تلویزیون ایران ،مدرن ،دیدگاه ارتباطات میان فرهنگی ،برنامه‎های تلویزیونی مسیحی ،برنامه‎های دینی ،رادیو و تلویزیون ،رسانه‎های ،رسانه‎های سنتی و مدرن ،سرگرمی ،ظهور وسایل ارتباط‌جمعی ،برنامه‎های دینی تلویزیون ،رسانه‎های سنتی دینی ،برنامه‌های اسلامی ،برنامه‎های رادیو و تلویزیون ،کارکرد سرگرمی

ظهور وسایل ارتباط جمعی الکترونیک دستاورد دنیای مدرن برای بشریت به شمار می‌آید. از این رو، هر یک از ادیان متناسب با دیدگاههای ایدئولوژیک خود و نیز شرایط فرهنگی و زیست محیطی پیروانشان، با این پدیده برخوردی خاص داشته اند، اما همه آنها رسانه های مدرن را امری مؤثر در ارتباطات اجتماعی می دانند و متدینان را به شناخت و بهره برداری متعهدانه از آنها تشویق می نمایند. در این نوشتار تاریخچه و برخی مشخصه های برنامه های تلویزیونی مسیحی یا کلیسای الکترونیک را مرور خواهیم کرد و سپس خلاصه ای از دستاوردهای پژوهشی نگارنده درباره ویژگیهای برنامه های اسلامی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران ارائه می گردد تا از دیدگاه ارتباطات میان فرهنگی موضوعاتی برای مطالعه و تبادل نظر در این حوزه پیشنهاد شود.

خلاصه ماشینی:

"در این نوشتار تاریخچه و برخی مشخصه های برنامه های تلویزیونی مسیحی یا کلیسای الکترونیک را مرور خواهیم کرد و سپس خلاصه ای از دستاوردهای پژوهشی نگارنده درباره ویژگیهای برنامه های اسلامی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران ارائه می گردد تا از دیدگاه ارتباطات میان فرهنگی موضوعاتی برای مطالعه و تبادل نظر در این حوزه پیشنهاد شود. از این رو، شناخت سیر تحول و انگیزه‌های به کارگیری وسایل ارتباط جمعی مدرن در انتقال پیامهای دینی و تبلیغ افکار و ارزشهای مسیحیت، در گرو بررسی و شناخت چگونگی ظهور و گسترش پروتستانیزم و تحول آن در غرب به ویژه در آمریکا و انگلستان است که ظهور بنیادگرایی مسیحی و رشد آن در این جوامع، در واقع سر منشأ توجه و استفاده از کارکردهای رادیو تلویزیون در حوزه دین به شمار می‌آید. تجربه هشتاد ساله دنیای مسیحیت از به کارگیری وسایل ارتباط جمعی نوین حایز دستاوردهای مهمی در حوزه ارتباطات و دین بوده است که به برخی از نکات مربوطه بر اساس پژوهش‌های کتابخانه‌ای و پیمایشی انجام شده،[5] اشاره می‌نماییم: 1ـ به دنبال کاهش حاکمیت کلیسا، سیال شدن فرهنگ عصر حاضر و جایگزینی مراجع حکومتی به جای مراجع دینی، کلیسا به مقتضیات جدید عرضه دین توجه نمود و با جدیت به صنایع فرهنگی و بهره‌مندی از تخصصها و مهارتهای لازم رسانه‌ای روی آورد، اما حساسیت نسبت به واکنشهای منفی احتمالی در جامعه سبب گردید تا به نوعی تقلیل‌گرایی روی آورد و ارزشهای انسانی را به عنوان محور مشترک کار رسانه و دین قرار داده و حقانیت خواسته‌های غیردینی مردم در یک جامعه متکثر را به عنوان یک اصل بپذیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.