Skip to main content
فهرست مقالات

برنامه های دینی تلوزیون و دریافت مخاطبان: یک مطالعه تطبیقی پیرامون برنامه های اسلامی تلوزیون ایران و و کلیسای الکترونیک

نویسنده:

(8 صفحه - از 81 تا 88)

کلیدواژه ها :

ارتباطات میان فرهنگی ،کلیسای الکترونیک ،تلویزیون ایران ،برنامه های دینی ،مخاطبان تلویزیون

کلید واژه های ماشینی : ارتباطات، دیدگاه ارتباطات میان فرهنگی موضوعاتی، دینی، تلویزیون، وسایل ارتباط‌جمعی الکترونیک دستاورد، رسانه، اسلامی، برنامه‌های اسلامی تلوزیون ایران، مخاطبان، کلیسای الکترونیک

ظهور وسایل ارتباط جمعی الکترونیک دستاورد دنیای مدرن برای بشریت به شمار می‌آید. از این رو، هر یک از ادیان متناسب با دیدگاههای ایدئولوژیک خود و نیز شرایط فرهنگی و زیست محیطی پیروانشان، با این پدیده برخوردی خاص داشته اند، اما همه آنها رسانه های مدرن را امری مؤثر در ارتباطات اجتماعی می دانند و متدینان را به شناخت و بهره برداری متعهدانه از آنها تشویق می نمایند. در این نوشتار تاریخچه و برخی مشخصه های برنامه های تلویزیونی مسیحی یا کلیسای الکترونیک را مرور خواهیم کرد و سپس خلاصه ای از دستاوردهای پژوهشی نگارنده درباره ویژگیهای برنامه های اسلامی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران ارائه می گردد تا از دیدگاه ارتباطات میان فرهنگی موضوعاتی برای مطالعه و تبادل نظر در این حوزه پیشنهاد شود.

خلاصه ماشینی:

"در این نوشتار تاریخچه و برخی مشخصه های برنامه های تلویزیونی مسیحی یا کلیسای الکترونیک را مرور خواهیم کرد و سپس خلاصه ای از دستاوردهای پژوهشی نگارنده درباره ویژگیهای برنامه های اسلامی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران ارائه می گردد تا از دیدگاه ارتباطات میان فرهنگی موضوعاتی برای مطالعه و تبادل نظر در این حوزه پیشنهاد شود. از این رو، شناخت سیر تحول و انگیزه‌های به کارگیری وسایل ارتباط جمعی مدرن در انتقال پیامهای دینی و تبلیغ افکار و ارزشهای مسیحیت، در گرو بررسی و شناخت چگونگی ظهور و گسترش پروتستانیزم و تحول آن در غرب به ویژه در آمریکا و انگلستان است که ظهور بنیادگرایی مسیحی و رشد آن در این جوامع، در واقع سر منشأ توجه و استفاده از کارکردهای رادیو تلویزیون در حوزه دین به شمار می‌آید. تجربه هشتاد ساله دنیای مسیحیت از به کارگیری وسایل ارتباط جمعی نوین حایز دستاوردهای مهمی در حوزه ارتباطات و دین بوده است که به برخی از نکات مربوطه بر اساس پژوهش‌های کتابخانه‌ای و پیمایشی انجام شده،[5] اشاره می‌نماییم: 1ـ به دنبال کاهش حاکمیت کلیسا، سیال شدن فرهنگ عصر حاضر و جایگزینی مراجع حکومتی به جای مراجع دینی، کلیسا به مقتضیات جدید عرضه دین توجه نمود و با جدیت به صنایع فرهنگی و بهره‌مندی از تخصصها و مهارتهای لازم رسانه‌ای روی آورد، اما حساسیت نسبت به واکنشهای منفی احتمالی در جامعه سبب گردید تا به نوعی تقلیل‌گرایی روی آورد و ارزشهای انسانی را به عنوان محور مشترک کار رسانه و دین قرار داده و حقانیت خواسته‌های غیردینی مردم در یک جامعه متکثر را به عنوان یک اصل بپذیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.