Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل جامعه شناختی پوشش اسلامی

نویسنده:

(20 صفحه - از 43 تا 62)

کلیدواژه ها : پوشش اسلامی و قانونی ،ارزشها و هنجارها ،کارکردهای مثبت و منفی‌ اجتماعی ،مناسک‌گرایی

کلید واژه های ماشینی : پوشش ،اسلامی ،اجتماعی ،هنجار ،زنان ،حجاب ،جامعه ،پوشش اسلامی ،ارزش ،تحلیل جامعه‌شناختی پوشش اسلامی ،کارکردهای ،انقلاب ،فرهنگ ،قانونی ،ایران ،پوشش و آرایش اسلامی ،شیوه پوشش و آرایش اسلامی ،کارکرد مثبت تعاملات اجتماعی ،وضعیت پوشش و آرایش زنان ،فرهنگ اسلامی ،انقلاب اسلامی ،مردم ،حراست از ارزش اجتماعی ،آسیب رساندن به نهاد خانواده ،پوشش زنان ،هنجارهای جامعه ،رعایت پوشش اسلامی ،تهران ،هنجار پوشش اسلامی ،افزایش

هر جامعه‌ای برای دستیابی و حراست از ارزشهای اجتماعی خود و برقراری نظم‌ اجتماعی،هنجارهایی دارد که بر سه نوع است:1-آداب و رسوم 2-عرف یا رسوم اخلاقی‌ 3-قوانین.پوشش اسلامی یکی از هنجارهای جامعه ماست که به منظور حراست از ارزش‌ اجتماعی«عفت»وضع شده است.اگر این ارزش در جامعه ضعیف شود کارکردهای منفی‌ متعددی را ایجاد می‌کند؛از جمله:1-آسیب رساندن به کارکرد مثبت تعاملات اجتماعی‌ 2-آسیب رساندن به نهاد خانواده 3-آسیب رساندن به ارزش واقعی زن 4-افزایش هزینه‌های‌ زائد. مطالعه میدانی انجام شده در سطح شهر تهران در تابستان 1380 نشان می‌دهد حدود 54 درصد از زنان تهرانی دارای پوشش کمتر یا غیر اسلامی و غیر قانونی در معابر عمومی هستند. چرا به رغم اینکه تقریبا همه مردم ایران مسلمان هستند و بر این هنجار هم از ابتدای انقلاب‌ تأکید زیاد شده،چنین وضعیتی پیش آمده است؟

خلاصه ماشینی:

"جدول شماره 1:وضعیت پوشش و آرایش زنان تهرانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:تحقیق منتشر نشده توسط نویسنده مقاله در سال 0831 در تهران لذا این سؤال قابل طرح است:«چرا به رغم اینکه رعایت پوشش اسلامی از واجبات‌ شرعی دین اسلام و قانون جامعه ایران است،عده زیادی از زنان ایرانی،درحالی‌که‌ مسلمان هستند،آن را رعایت نمی‌کنند؟» سؤال مهمتر اینکه:«آیا این ضعف یا عدم رعایت،صرفا عمل حرامی است که جنبه‌ شخصی دارد و فاقد آثار سوء اجتماعی است یا اینکه آسیبی اجتماعی است که در صورت گسترده بودن به عنوان مسأله‌ای اجتماعی قابل طرح است؟» پاسخ به چنین سؤالهایی،برای جامعه ما بسیار ضروری است؛چون ایران،انقلابی‌ عظیم با آرمان«اسلام‌خواهی»را پشت سر گذاشته و نظام سیاسی آن در سطح کلان، مدعی«حرکت به سوی تحقق جامعه اسلامی»است. با الگوگیری از نظریه مرتون در مورد تحلیل انحرافات اجتماعی‌ می‌توان بیان کرد که ساختار هر جامعه‌ای دارای ارزشهای اولویت‌بندی شده و هنجارهای رسیدن به آن ارزشها است در صورتی که ارزشها روشن و مشخص باشد و طی فرایند اجتماعی شدن در بخش اعظم افراد جامعه درونی شده،و هنجارهای رسیدن‌ به آن ارزشها نیز مهیا،متناسب و درونی شده باشد،جامعه در حالت مطلوب،و انحرافات اجتماعی در حد اقل است اما در صورتی که تعادل میان این دو فراهم نباشد، امکان بروز چهار حالت انحرافی وجود دارد: 1-اگر اهداف،روشن و درونی شده باشد اما راه‌های رسیدن به آنها محدود باشد یا متناسب با اوضاع اجتماعی نباشد و در مجموع به هر علتی درونی نشده باشد،انحرافات‌ از نوع نوآوری در جامعه گسترش می‌یابد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.