Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی الگوهای تأثیر پذیری مخاطبان از محتوای وسایل ارتباط جمعی

نویسنده:

(22 صفحه - از 135 تا 156)

کلیدواژه ها : قدرت رسانه‌ها ،جریان بین المللی ارتباطات ،جامعه‌شناسی ارتباط جمعی ،صنایع فرهنگی ،ارتباطات دوسویه و تعاملی

کلید واژه های ماشینی : رسانه‌ها ،مخاطبان ،وسایل ارتباط‌جمعی ،ارتباطات ،اطلاعات ،محتوای وسایل ارتباط‌جمعی ،پذیری مخاطبان از محتوای وسایل ،تأثیرات ،اجتماعی ،پیام ،رسانه‌های جمعی ،محتوای وسایل ارتباط ،وسایل ارتباط ،نظریه ،دیدگاه ،تأثیرات رسانه‌ها ،قدرت ،تأثیر پذیری مخاطبان ،محتوای پیامهای وسایل ارتباط‌جمعی ،فرهنگی ،جامعه ،تأثیر پیامهای وسایل ارتباط‌جمعی ،ارتباطات جمعی ،وسایل ارتباط‌جمعی تأثیرات ،جریان بین‌المللی اطلاعات ،کارکردهای ،میزان کیفیت تأثیرات رسانه‌های جمعی ،تقویت ،جریان بین‌المللی اطلاعات و ارتباطات ،وسایل ارتباط جمعی

میزان کیفیت تأثیرات رسانه‌های جمعی بر مخاطبان،همواره توجه جامعه‌شناسان، ارتباطگران،سیاستمداران و...را به خود معطوف داشته است.ابتدا تصور بر این بود که‌ رسانه‌های جمعی قدرت بسیار و سحرآمیزی در تأثیرگذاری بر مخاطبانشان دارند.شروع‌ تحقیقات و مطالعات تجربی در دهه‌های 40 و 50 قرن بیستم م.این دیدگاه را از اعتبار ساقط و این نگرش را ترویج کرد که تأثیرات رسانه‌ها محدود،ناچیز،خنثی و بعضا خلاف انتظار است.اما افزایش پژوهشهای ارتباطی با ابعاد وسیعتر و موضوعات متنوعتر،دیدگاهی را تقویت کرد که برمبنای آن،رسانه‌های جمعی بسته به وضع اجتماعی-فرهنگی،سطوح نیازها و خصوصیات شخصیتی مخاطبانشان ذی نفوذ و تأثیرگذار،و تأثیر آنها ممکن است‌ غیرمستقیم،نامحسوس،طولانی‌مدت و نیز تحت الشعاع سایر عوامل تقویت‌کننده یا تضعیف‌کنندهء این فرایند باشد. بسیاری از صاحبنظران انتقادنگر جدید،نسبت به عملکرد مثبت و بهنجار رسانه‌های‌ جمعی،ابراز تردید کرده‌اند.آنها بر این باورند که وسایل ارتباط جمعی،مثل هر نهاد اجتماعی‌ دیگری،دارای کارکردهای آشکار و پنهان است و علاوه بر کارکردهای مثبت و مفید،ممکن‌ است آثار و پیامدهای نامطلوب و مغایر با نیازهای طاقعی مخاطبان نیز به دنبال داشته باشد و به ابزار تهاجم فرهنگی و آلت دست صاحبان قدرت و ثروت تبدیل شود.

خلاصه ماشینی:

"Tonnis -------------- (**)- David Riesman ب-دیدگاه قدرت محدود رسانه یا مخاطب فعال در واکنش به نظریات تند و اغراق‌آمیز در ارتباط با تأثیرپذیری مخاطبان از وسایل‌ ارتباط جمعی،تعدادی از پژوهشگران در پی پژوهشهای خود این دیدگاه را مطرح‌ کردند که اصولا رسانه‌ها بر مخاطبان تأثیر چندانی ندارد و تأثیرات آنها بسیار محدود و ناچیز است. در این رابطه دو نظریهء مربوط به تأثیر محدود وسایل ارتباط جمعی‌ توضیح داده می‌شود که تأثیرات کوتاه‌مدت،آنی و مستقیم وسایل ارتباطی و مخاطبان‌ را مد نظر دارد: نظریه تفاوتهای شخصی در طی دههء 0491 مطالعه تفاوتهای فردی و تفکیک اجتماعی در رفتار مربوط به‌ وسایل ارتباط جمعی به یک دیدگاه جدید برای رابطه بین رسانه و مخاطب تبدیل شد. نظریه تمایز یا تفکیک اجتماعی براساس این نظریه افراد جامعه یا به عبارت بهتر مخاطبان رسانه‌های جمعی از اقشار و طبقات مختلف تشکیل شده‌اند که شأن زندگی،نوع انتخاب و مسائل مختلف مربوط به‌ خودر را دارند و پیام یک رسانه نمی‌تواند به یک اندازه برای آنها جذاب و قابل‌ بهره‌مندی باشد. گرایشهای تازه جامعه‌شناسی در این زمینه برمبنای تجربیات و مشاهدات دقیقتری‌ است که در چهار حوزهء ذیل صورت گرفته است: نخست-کشف مراحل گوناگون پخش پیام و درجات گوناگون تأثیرات آن دوم-پی بردن به نقش روابط افراد در میزان تأثیر پیامهای وسایل ارتباط جمعی و اصول شکل‌گیری افکار عمومی. دیدگاه‌ها و رهیافتهای انتقادی و نوین دربارهء عملکرد رسانه‌های جمعی به موازات رشد تکنولوژیهای ارتباطی و توسعه فعالیتهای وسایل ارتباط جمعی در سطح ملی و جهانی،همواره تردیدهایی دربارهء عملکرد صحیح و مثبت این رسانه‌ها از سوی تعدادی از اندیشمندان و صاحبنظران منتقد وجود داشته و نظریه‌های مخالفی در این زمینه ابراز شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.