Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی الگوهای تأثیر پذیری مخاطبان از محتوای وسایل ارتباط جمعی

نویسنده: ؛

تیر 1382 - شماره 46 (22 صفحه - از 135 تا 156)

کلیدواژه ها : قدرت رسانه‌ها ،جریان بین المللی ارتباطات ،جامعه‌شناسی ارتباط جمعی ،صنایع فرهنگی ،ارتباطات دوسویه و تعاملی

کلید واژه های ماشینی : رسانه‌های جمعی ،مخاطبان از محتوای وسایل ،رسانه‌های جمعی بر مخاطبان ،وسایل ارتباط‌جمعی ،محتوای وسایل ارتباط‌جمعی ،جمعی ،تأثیرات رسانه‌های جمعی ،وسایل ارتباط ،ارتباط‌جمعی ،تأثیرات رسانه‌ها ،ارتباط جمعی ،تأثیرات ،وسایل ارتباط جمعی ،محتوای وسایل ،رسانه‌ها بر مخاطبان ،پیامهای وسایل ارتباط‌جمعی ،نیازهای طاقعی مخاطبان ،دیدگاه قدرت مشروط رسانه‌ها ،نهادهای اجتماعی ،جامعه‌شناسی ارتباطات جمعی ،تهاجم فرهنگی ،جریان بین‌المللی اطلاعات ،تعدد وسایل ارتباط‌جمعی ،محتوای رسانه‌ها ،جریان بین‌المللی ،رویارویی با رسانه‌ها ،پیامهای رسانه‌ها ،رسانه و مخاطب ،الگوهای تأثیرپذیری مخاطبان ،دیدگاه قدرت

میزان کیفیت تأثیرات رسانه‌های جمعی بر مخاطبان،همواره توجه جامعه‌شناسان، ارتباطگران،سیاستمداران و...را به خود معطوف داشته است.ابتدا تصور بر این بود که‌ رسانه‌های جمعی قدرت بسیار و سحرآمیزی در تأثیرگذاری بر مخاطبانشان دارند.شروع‌ تحقیقات و مطالعات تجربی در دهه‌های 40 و 50 قرن بیستم م.این دیدگاه را از اعتبار ساقط و این نگرش را ترویج کرد که تأثیرات رسانه‌ها محدود،ناچیز،خنثی و بعضا خلاف انتظار است.اما افزایش پژوهشهای ارتباطی با ابعاد وسیعتر و موضوعات متنوعتر،دیدگاهی را تقویت کرد که برمبنای آن،رسانه‌های جمعی بسته به وضع اجتماعی-فرهنگی،سطوح نیازها و خصوصیات شخصیتی مخاطبانشان ذی نفوذ و تأثیرگذار،و تأثیر آنها ممکن است‌ غیرمستقیم،نامحسوس،طولانی‌مدت و نیز تحت الشعاع سایر عوامل تقویت‌کننده یا تضعیف‌کنندهء این فرایند باشد. بسیاری از صاحبنظران انتقادنگر جدید،نسبت به عملکرد مثبت و بهنجار رسانه‌های‌ جمعی،ابراز تردید کرده‌اند.آنها بر این باورند که وسایل ارتباط جمعی،مثل هر نهاد اجتماعی‌ دیگری،دارای کارکردهای آشکار و پنهان است و علاوه بر کارکردهای مثبت و مفید،ممکن‌ است آثار و پیامدهای نامطلوب و مغایر با نیازهای طاقعی مخاطبان نیز به دنبال داشته باشد و به ابزار تهاجم فرهنگی و آلت دست صاحبان قدرت و ثروت تبدیل شود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.