Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه نقل و آموزه های وحیانی از نظر ابن سینا و صدرالمتألهین

نویسنده: ؛

مهر و آبان 1382 - شماره 47 (30 صفحه - از 7 تا 36)

کلید واژه های ماشینی : ملا صدرا ،صدر المتألهین ،صدرا ،معاد جسمانی ،وحیانی ،معاد جسمانی در حکمت ،دینی ،المتألهین ،گزاره‌های دینی ،فلسفی ،عقلی ،جسمانی ،احکام عقل ،آموزه‌های وحیانی ،عقل و وحی ،عقل فلسفی ،فلسفه دین ،اظهارات وحیانی ،عقل و دین ،تعالیم دینی ،فلسفی صدر المتألهین ،حقایق دینی ،فلسفی ملا صدرا ،مرکز نشر ،صدرا در اثبات ،فلسفه در جهان اسلامی ،زبان دین ،راه عقل ،آموزه‌های دینی ،عقل و نقل

در میان فیلسوفان مسلمان،نظریات ابن سینا و صدر المتألهین تا حدودی به هم نزدیک‌ است.ابن سینا با وجود اعتماد شدید به عقل و داوریهای آن بر این باور است که تنها در صورتی که عقل علیه موضوعی حجت در دست داشته باشد و بتواند آن ر محال اعلام کند مجاز است آن موضوع،انکار،وگرنه باید از اظهار نظر خودداری شود.از نظر وی ظواهر و تعالیم وحیانی با اصول و مبانی قطعی عقلی هیچ تعارضی ندارند زیرا پیامبر و حکیم از منبعی واحد به نام عقل فعال حقیقت را دریافت می‌کنند.بعلاوه برخی از گزاره‌های دینی، تمثیلی و رمزآلود هستند.صدر المتألهین با اینکه به طوری وراء طور عقل قائل است با این‌ حال در آنجا نیز احکام عقل را معتبر می‌داند.از نظر او عقل در مورد حقایق چنین وعایی‌ حداکثر اعلام بی‌نظری می‌کند.صدرا برای اثبات تمامی انواع تعالیم دینی تلاش می‌کند. توفیق او در این باب بیش از هر چیز مرهون اعتقاد وی به عقل متألهانه است که از ظواهر دینی‌ و شهود نیز بهره می‌گیرد.در میان پیروان حکمت صدرایی،علامه طباطبایی میان اندیشه‌ فلسفی و تفکر مذهبی فرق قائل است و برخلاف ملا صدرا خود را ملزم نمی‌بیند که همه‌ اظهارات وحیانی را با عقل تأیید کند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.