چکیده:
خلاقیت بطور عام یکی از مسائل حساس و موردتوجه در تعلیم و تربیت است.در این مقاله ابتدا مبحث خلاقیت بطور کلی و بدون تجزیه و تفکیک موضوعی بررسی شده است. سپس مختصرا تاریخ تحلیلی نگرش به خلاقیت باتوجه به ویژگیهای وراثتی،تربیتی و محیطی ارائه شده است.در بخش اخیر توجه به دوران چند هزارهای نگرش ذاتی و وراثتی به مبحث خلاقیت و روند تغییر جهت در این نگرش مدنظر قرار گرفته است؛تا آنجا که برتری تأثیر عوامل محیطی و اجتماعی در ایجاد و گسترش پدیده خلاقیت توسط محققان مورد توجه واقع شد و سرانجام به ایجاد دید عمیقتر به این موضوع منجر گردید. در پیوند با این مطالب،نقش تعلیم و تربیت در تعمیم مبحث خلاقیت همراه با ریشههای فلسفی نگرش به آن،که سیر تغییر و تحو لاتی دارد،در این مقاله به اختصار بیان شده است. همچنین روند فراهم آمدن اندیشه غالبی،که شرایط بروز،رشد و بالندگی این پدیده را توسط تواناییهای مجرای آموزش و پرورش توصیه کرده و پس از نظریهپردازی به عمل به آن پرداخته،مورد اشاره واقع شده است. در پایان به عنوان نمونهء نزدیک و قابل بررسی از تعلیم و تربیت نوین،که به بروز و ظهور خلاقیتهای چشمگیر منجر شد،به تجزیه و تحلیل محیطی تعلیم و تربیت نیروهای بسیج و پاسدار مدافع انقلاب اسلامی پرداخته و تطبیق آن را با رهاوردهای نظری این حیطه علمی ارائه کرده است.
خلاصه ماشینی:
"همچنین است اعتقاد به تمام مفاهیمی که با خلاقیت مناسبت دارد و لذا پس از روشن شدن مباحث وراثتی،عوامل کلیدی آن مفاهیم را در نسل و وراثت جستجو میکنند؛ یعنی افراد معینی در سن مناسبی به بروز تواناییهایی قادر میشوند که نهایتا آنها را به اکتشاف و اختراع و نوآوری و خلاقیت در زمینههای مختلف علمی و هنری رهنمون میسازد (Adams-Price 1998;Mc Cormick Plugge,1997;Runco, (6991 باس طی سلسله تحقیقاتی،انسانهای برتری را که به دلیل شانس وراثتی در اوضاع اجتماعی توانستند به جایی برسند و کیفیت کافی را به دست آورند تا قادر به تمایز از سایر افراد عام شوند از اوائل قرن بیستم مورد مطالعه قرار داده است.
) -حذف رقابت -تأکید بر فعال بودن دانشآموزان با عملی و تجربه مستقیم -شرکت در فعالیتهای مختلف در مدرسه (معلم فعال) -دادن آزادی عمل به دانشآموز در تمام فعالیتهای آموزش -توجه به روانشناسی کودک -آمیختن برنامههای آموزشی با تجربههای زندگی اجتماعی -توجه به رشد همهجانبه فرد و اختلافات فردی در یادگیری -همکاری خانه و مدرسه -آموزش و پرورش همان زندگی است (برداشت با مختصری تغییرات از Pedly,1979 ) آنچه در فضای جدید آموزش و پرورش،که از نیمه دوم قرن گذشته در اغلب کشورهای عجین شده با علوم به چشم میخورد،این است که فضای حاکم بر محیط تعلیم و تربیت،فراهم آورندهء زمینه بروز استعدادهای فردی و خلاقیتها باشد.
هدف خاص موردنظر این مقاله،تطبیق موارد تبیین شده در تأثیر دو رویکرد یاد شده بر موضوع خلاقیت و نوآوری در محیط عملی و مصداقی تعلیم و تربیت نیروهای مدافع در دوران دفاع مقدس بود که تطابق با عوامل و ضوابط آموزش و پرورش پیشرو را از یک سو،و از سوی دیگر اوضاع مطلوب محیطی و اجتماعی را در بروز و ظهور خلاقیتهای چشمگیر دوران دفاع مقدس ارائه نمود."