Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه تعلیم و تربیت در اندیشه و عملکرد شیخ محمد عبده

نویسنده: ؛

بهمن و اسفند 1382 - شماره 49 (12 صفحه - از 101 تا 112)

کلیدواژه ها : تعلیم و تربیت ،عبده ،تفسیر قرآن ،اسدآبادی

کلید واژه های ماشینی : شیخ محمد عبده ،عبده ،محمد عبده ،تعلیم و تربیت ،عبده مصلح بزرگ مصر ،مصر ،الازهر ،سیری در اندیشه سیاسی ،اسدآبادی ،برنامه‌های آموزشی الازهر ،اصلاح برنامه‌های آموزشی ،تفسیر قرآن ،برنامه آموزشی ،عبده از طرفداران اصلاح ،الامام محمد عبده ،سید جمال در مصر ،اصلاح اجتماعی ،اندیشه سیاسی عرب ،نظام تعلیم و تربیت اصلاح ،تدریس در الازهر ،مصلح ،عبده با اسدآبادی ،روش تدریس ،عقبری الاصلاح و التعلیم الامام ،عبده در الازهر ،عبده در دوره ،سیری ،الاصلاح ،اصلاح الازهر ،التعلیم الامام محمد

«شیخ محمد عبده از طرفداران اصلاح اندیشهء اسلامی است که به عنوان یکی از مریدان‌ برجستهء سید جمال در مصر به شمار می‌رود.شیخ محمد عبده برخلاف سید جمال که معتقد بود اول باید حکومت اصلاح شود،اعتقاد داشت که باید نظام تعلیم و تربیت اصلاح شود تا جامعه اصلاح گردد لذا تربیت اخلاقی و آمادگی فکری را بر مبارزه سیاسی مقدم می‌دانست. او خواهان اصلاح تدریجی بود و از مطبوعات به عنوان وسیله‌ای برای تعلیم و تربیت و زمینه‌ساز اصلاح اجتماعی بهره می‌برد. اقدامات عبده برای اصلاح برنامه‌های آموزشی الازهر واجد اهمیت است.او علاوه بر اصلاح برنامهء مراکز آموزشی درصدد اصلاح افکار تودهء مردم بود و در این جهت مناسبترین‌ راه یعنی تفسیر قرآن را انتخاب کرد و اصلاحات اجتماعی وسیعی در زمینه‌های مختلف در مصر به جود آورد.»

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.