Skip to main content
فهرست مقالات

حکومت دینی، پرسش ها و پاسخ ها (2)

نویسنده:

(21 صفحه - از 2 تا 22)

خلاصه ماشینی:

"من آن کوه بلندم که فیض الهی بر من می‌ریزد و وقتی علوم خدایی از اوج عقل و قلب من سرازیر می‌شود و به شما می‌رسد به‌صورت سیل در می‌آید؛ برای اینکه از بالا تا پایین، آن قدر راه و فاصله زیاد است که وقتی فرود می‌آید سیل ایجاد می‌کند و کسانی چون «همام» را با خود می‌برد، نمونه آنکه او حقیقت تقوا را از حضرت علی(ع) سؤال کرد و می‌بایست از معرفت تفصیلی آن فاصله بگیرد اما وی در دامنه آن علوم سرشار ایستاد و سیل علم علوی، او را برد. دستگاه علم؛ دستگاه عمل با این توضیحات روشن شد که دستگاه علم کاملا از دستگاه عمل جدا است، یعنی انسان در فضای جان خود یک شأنی دارد مربوط به جزم علمی و یک شأنی دارد مربوط به عزم عملی که گرچه شؤون یک نفس هستند و بی‌ارتباط از هم نیستند ولی کار هر کدام از دیگری جدا است. بنابراین عقیده آن است که انسان محصول قضیه را که عقد اول است و در مرحله جزم علمی پدید می‌آید، با جان خود گره بزند و به آن معتقد بشود و این کار فقط از خود انسان ساخته است و از بیرون امکان تحقق ندارد؛ یعنی خود شخص با اختیار می‌تواند قبول نماید یا با اراده نکول کند و هیچ تحمیلی خارج از حوزه نفس ممکن نیست. (24) پس معلوم می‌شود که به بند کشیدن و عذاب نمودن برای این است که انسان بعد از اینکه حق را از باطل شناخت و مفاد «قد تبین الرشد من الغی» برای او حاصل شد ـ البته مسأله محقق شاک و جستجوگر جداست ـ دیگر آزاد و رها نمی‌باشد بلکه تکلیف دارد مقررات الهی را در زندگی خود مراعات کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.