Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش، فناوری و توسعه

نویسنده: ؛

بهار 1381 - شماره 1 (19 صفحه - از 42 تا 60)

کلیدواژه ها : فناوری ،توسعه ،سرمایه‌گذاری در منابع انسانی ،ظرفیت فناوری ،آموزش ابتدایی

کلید واژه های ماشینی : نیروی کار نیمه‌متخصص ،توسعه فناوری ،نیمه‌متخصص ،آموزش فناوری ،دورهء ابتدایی ،استفاده از فناوری ،آموزش ابتدایی ،نیروی کار ،نیروی کار ساده ،نیمه‌متخصص در اشاعهء فناوری ،کارفرمایان ،ابتدایی ،نیمه‌متخصص و متخصص ،کیفیت آموزش ،دانش فنی ،نظام تولیدی ،تولیدی ،نظام آموزشی ،آموزش‌های فنی ،کشورهایی به رشد ،دوره‌های کاردانی ،نیروی کار متخصص ،آموزش نیروی کار ،برخوردار ،سرمایه‌گذاری در آموزش ،نیل به رشد ،ظرفیت فناوری ،کاربرد فناوری ،سازماندهی نیروی کار ،خط تولید

شواهد موجود در پایان قرن بیستم حاکی از آن است که کشورهایی به رشد بالای صنعتی دست یافته‌اند که از فناوری پیشرفته‌ای برخوردار بوده‌اند.توسعه‌ فناوری در واقع به دو صورت تحقق می‌یابد.1)از طرق انتقال 2)از طرق‌ تولید داخلی.در حقیقت گروهی از کشورها فناوری مورد نیاز را از جوامع دیگر وارد می‌کنند و با انتقال آن به رشد اقتصادی بیشتر ادامه می‌دهند. در حالی که بعضی دیگر،زمینه‌ها اختراع و نوآوری را در داخل بارور می‌نمایند و بر ظرفیت خلق و ایجاد فناوری درون‌زا می‌افزایند و به‌ تولیدکنندگان فناوری تبدیل می‌شوند.در هردو مورد،آموزش بی‌شک نقش‌ حیاتی دارد.زیرا با آموزش است که انتقال فناوری عمومیت می‌یابد و با توسعه‌ دانش است که اختراع و ابداع ممکن و میسر می‌گردد. هدف اصلی این مقاله آن است که سه نکته اساسی را مورد تحلیل قرار دهد.اول آن‌که،بین توسعه فناوری و میزان سرمایه‌گذاری در آموزش رابطهء مستقیم و تنگاتنگی وجود دارد.دوم آن‌که،برای نیل به رشد اقتصادی بالاتر، کشورها درعین‌حال که به نیروی کار ساده،نیمه‌متخصص و متخصص‌ نیازمندند.لیکن در واقع کمیت و کیفیت نیروی کار نیمه‌متخصص است که در فراگیر شدن فناوری و استفاده بهینه از آن نقش حیاتی دارد.سوم آن‌که،برای‌ توسعه فناوری باید از دورهء ابتدایی آغاز کرد.در واقع با آموزش علوم پایه باید بر اهمیت و ضرورت استفاده از فناوری در تولید تأکید گردد.با آموزش فناوری‌ از اوان کودکی می‌توان از همان ابتدا فضای لازم را برای ایجاد تحول در ارزش‌ها،نگرش‌ها و رفتار جوانان نسبت به استفاده از فناوری در شئون‌ گوناگون زندگی بوجود آورد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.