Skip to main content
فهرست مقالات

فرآیند مداخله بهبود سازمانی در تغییر و تحول سازمانهای دولتی ایران

نویسنده:

(12 صفحه - از 7 تا 18)

کلیدواژه ها : پژوهش عملی/کنشی ،فرآیند مداخله بهبود سازمان ،تغییر و تحول در سازمانهای دولتی/بهبود و بازسازی سازمان

کلید واژه های ماشینی : فرآیند مداخله بهبود سازمانی ،سازمان ،مداخله ،مداخله بهبود سازمان ،مداخله بهبود سازمانی در تغییر ،مشاور ،تغییر ،ارزیابی ،تغییر و تحول سازمانی ،الگو ،بهبود و بازسازی سازمان ،تحول سازمانهای دولتی ایران ،مدل ،بهبود سازمانی پژوهش عملی ،مشاوران توسعه مدیریت ،توسعه سازمانی ،مدیریت ،سازمانهای دولتی ،ایجاد تغییر و تحول سازمانی ،مرحله ،فرآیند مداخله در بهبود سازمان ،برنامه ،مراحل مداخلات در توسعه سازمانی ،طراحی رویکرد مناسب مداخله بهبود ،ایجاد تغییر و تحول ،صنعت ،اجرا ،مرحله مداخله بهبود سازمان ،مداخله بهبود سازمان اجرا ،رویکرد بهبود سازمانی پژوهش

اگر شناخت جامع و عمیقی نسبت به اغلب سازمانهای دولتی-خدماتی کشور داشته‌ باشیم،ضرورت تغییر و تحول سازمانی را در آنها تأیید می‌نماییم.عموما برای هرگونه بهبود سازمانی و ایجاد تغییر و تحول،به الگو1یا مدل نیاز است.الگوها راهنمایی برای شناخت و تجزیه و تحلیل مسائل هستند تا نتایج حاصله دقیقتر و مؤثرتر واقع شود.برای بهبود و بازسازی سازمان،الگوهای متفاوتی وجود دارد که پژوهش انتقادی‌2،چرخه پی‌دی‌سی‌ا شووارت‌3و پژوهش عملی‌4از جمله الگوهای هنجاری هستند که ابزارهایی برای ایجاد تغییر و تحول سازمانی محسوب می‌شوند.از میان این سه الگو،مدل پژوهش عملی زیربنای فکری‌ اکثر مشاوران توسعه مدیریت برای توسعه سازمانی است.در شکل مفهومی الگو،مبتنی بر ابعاد سه‌گانه نقطه توجه‌5،مسائل شخصی‌6و روشهای مداخله‌7اقدام به طراحی رویکرد مناسب مداخله بهبود سازمانی می‌شود. رویکرد بهبود سازمانی پژوهش عملی در هشت گام ورود،شروع،ارزیابی و بازخورد، برنامه‌ریزی اجرا،مداخله،ارزیابی پیشرفت تغییر،پذیرش و انفصال مشاور از سازمان قابل‌ اعمال می‌باشد.در مقاله حاضر نویسنده به معرفی این الگو و شرح ابعاد آن پرداخته و آن را برای آن دسته از سازمانهای دولتی کشور که نیاز به توسعه سازمانی دارند،پیشنهاد می‌نماید.

خلاصه ماشینی:

"صفحات 7 تا 81فرآیند مداخله بهبود سازمانی در تغییر و تحول سازمانهای دولتی‌ تحقیق کنشی‌ (AC) مورد تأیید اکثر مشاوران توسعه مدیریت قرار گرفته است. سیستم انتخاب و تغییر داده می‌شود و با ارزیابی نتایج حاصل از این اقدامات داده‌های بیشتری‌ یک مدیر عملیاتی ممکن است برای کمک در مورد یک مسأله خاص،و شاید حتی یک راه‌ از طرف دیگر ممکن است از یک مشاور خارجی موفق،برای کمک در امر بهبود سازمان‌ دیگری نیز ممکن است از راهنماهای چاپی متعدد موجود برای شناخت سازمان تنظیم شود. برای خدماتی که می‌تواند انجام دهد،تماس می‌گیرد(ممکن است مشتری با مشاور تماس‌ در این فرآیند،مشاور ممکن است شرح کوتاهی از بهبود سازمانی ارایه نماید،زیرا در این وضعیت یک استراتژی تغییر ضرورت دارد و چه نتایجی با استفاده از بهبود سازمانی در در دومین مرحله از مداخله در امر بهبود سازمان،مشاور وارد سازمان شده و به طور کلی‌ مرحله تغییر و شاخصهایی را برای اندازه‌گیری میزان دستیابی به اهداف مورد نظر مشخص‌ اساسی‌ترین مرحله در یک مداخله بهبود سازمان است. مشاور همچنین باید با سازمان برای نهایی کردن برنامه انجام تغییرات که به صورت‌ مرحله پنجم در تغییر توسعه سازمان مداخله است. مرحله‌ای است که در آن تغییر مورد نظر انجام می‌شود. پذیرش هفتمین مرحله از مداخلات بهبود سازمان است و آن را می‌توان به صورت‌ هشتمین و آخرین مرحله مداخله بهبود سازمان،انفصال مشاور از سازمان است. قبل از این مرحله،مشاور بایست مناسب بودن زمان را برای ترک سازمان بررسی نماید. در این مرحله،مشاور در مورد فرایند تغییر به سازمان بازخورد می‌دهد و آن را از وجود"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.