چکیده:
در این مقاله با استدلال عقلی به اثبات این مدعا پرداخته شده است که جمعآوری و نظم و ترتیب قرآن کریم در زمان رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و با نظارت و تدبیر او، انجام گرفته و تا پس از رحلت آن حضرت به تأخیر نیافتاده است. این دلیل از چند مقدمه تشکیل شده است: الف) خداوند حکیم قرآن کریم را نازل کرده است که تا قیامت هادی مردم باشد. ب) تحقق این هدف مستلزم آن است که قرآن کریم بدون هر نقصان و یا زیادتی باقی بماند. ج) عدم زیادت و نقصان در قرآن کریم نیازمند آن است که قرآن کریم، بر اساس هدایت پروردگار و با نظارت خود پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم جمعآوری و مترتب گردیده باشد. حکیم بودن و عاقبت اندیشی پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم اقتضاء دارد که به چنین امر مهمی در زمان حیاتش اهتمام ورزیده و آن را به بعد از حیات خود به تأخیر نیانداخته باشد
خلاصه ماشینی:
"رسولگرامیاسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم از همان اوائل نزول قرآن کریم که به صورت تدریجی، در قالب سورهها و آیهها، و بر اساس نیازها و شرایط اجتماعی نازل میشد، دستور کتابت قرآن کریم را صادر میفرمود و افرادی مانند حضرت علی علیهالسلام و کاتبان دیگری، به تدریج همه قرآن کریم را نوشتند ؛ ولی اینکه چه زمانی به صورت فعلی تنظیم و ترتیب یافت، مورد بحث میباشد و دانشمندان علوم قرآنی و مفسران و مورخان اهل سنت و شیعه آراء گوناگون درباره آن مطرح کردهاند.
2. حکمت و تدبیر پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم شرح این دلیل آنست که بر اساس شواهد عقلی و اعتقادی لزوما جمعآوری و تنظیم قرآن کریم باید در زمان رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و با نظارت و تدبیر همان حضرت انجام شده باشد و امکان ندارد پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم از این امر مهم غفلت کرده باشد تا بعد از وی، دیگران به آن بپردازند.
اینها و دهها موارد دیگر، از اهتمام فوقالعاده رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم به قرآن کریم حکایت دارد و گویای این حقیقت است که آن حضرت آیات و سور قرآن کریم ، را پراکنده و بدون نظم و ترتیب رها نکرده است ؛ بلکه آنها را منظم، در بین دو جلد طوری که آغاز و پایانش مشخص بود، جمع کرده و به صورتی که اکنون در دست ماست و برای آیندگان تا قیامت خواهد بود، در اختیار مردم قرار داده است.
نیز گفتهاند که اهتمام پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم به قرآن کریم چیزی نیست که قابل انکار باشد ؛ به همین جهت میپذیریم که ثبت آیات ضمن سورهها در زمان خود آن حضرت انجام گرفت، ولی این اهتمام منافات ندارد با اینکه جمع سورهها و ترتیب آنها پس از رحلت پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم و توسط اصحاب صورت پذیرفته باشد[28]."