Skip to main content
فهرست مقالات

علامه طباطبایی قله همگرایی تفکر اسلامی

نویسنده:

(14 صفحه - از 37 تا 50)

کلید واژه های ماشینی : علامه طباطبایی قله همگرایی تفکر ،علامه طباطبایی ،طباطبایی قله همگرایی تفکر اسلامی ،همگرایی ،تفکر ،اسلامی ،تفکر اسلامی ،عقل ،دین ،تمدن ،جریانهای ،شناخت ،قلب ،فلسفه ،اندیشه ،مکتب ،حقایق ،روایات ،حوزه‌های معرفتی ،ظاهر ،کتاب ،کلام ،علامه طباطبایی با جریانهای فکری ،روش ،تمدن اسلامی ،تاریخ ،جریان فکری ،فراوان ،شناخت دین ،تقابل حوزه‌های معرفتی در تمدن

خلاصه ماشینی:

"»3 علامه طباطبایی درباره تطبیق شرع انور و فلسفه عقلی از مرحله عدم تضاد گذشته و همان‌گونه که از بیانات پیشین روشن شد، اعتقاد به تلازم و احتیاج این دو به یکدیگر دارد و هر نوع کنار گذاشتن عقل و برهان عقلی و تعلیم آن را بازگشت دوباره به نظریه نادرست «کفانا کتاب الله‌» می‌داند که در گذشته به وسیله جریانهای نادرست مخالف شیعه عنوان شده است و برای اهداف سیاسی خاص خود و کنار گذاشتن سنت پیامبر و ولایت ائمه طاهرین گفته‌اند که «ما را کتاب خدا بس است» و نیازی به چیز دیگر نداریم. علامه در این رساله اثبات می‌کند که برخلاف مخالفان فلسفه که مدعی هستند مطالب فلسفی حتی در صورت درستی، مطالبی است که توسط فلاسفه ساخته و پرداخته شده است، می‌گوید: نه تنها این گونه نیست، بلکه بسیاری از مباحث عمیق فلسفی همچون «وحدت بالصرافه ذات باری» از کلام امیرالمؤمنین گرفته شده است و اگر نبود استفاده و توجهی که فلاسفه اسلامی از متون حدیثی و بخصوص نهج‌البلاغه نموده‌اند، هرگز عنوان و موضوع این مباحث فلسفی مطرح نمی‌گردید. علامه طباطبایی در بحث از بعضی مسائل مشکل فلسفی در سخنان امیرالمؤمنین به شرح کلام آن حضرت در زمینه توحید می‌پردازد و به عنوان یک فیلسوف که پس از قرنها در کلام یک شخصیت دینی می‌نگرد، چنان به وجد و تعجب درمی آید که عنان قلم را رها ساخته، برخلاف متانت و آرامش محکم که همیشه خصلت اوست می‌گوید: «به جان خود سوگند که این بیان شگفتی است که دلها را مضطرب و عقلها را به حیرت و شگفت وامی‌دارد و دهها مسأله پیچیده فلسفه الهی را در عبارتی کوتاه بیان می‌فرماید و استوارترین برهانها را بر اثبات آن اقامه می‌کند که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.