Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه المیزان نسبت به مکتب تفکیک

نویسنده:

(26 صفحه - از 172 تا 197)

کلید واژه های ماشینی : مکتب تفکیک، المیزان، عقل، اصحاب مکتب تفکیک، وحی، معارف، عرفان، فلسفه، قرآن، دین

خلاصه ماشینی: "»30 ولی این نسبت ناروا و این نتیجه، نوعی تأویل است که مکتب تفکیک از آن بیزاری می‌جوید: اولا، آن سه طریقی که علامه برای کشف حقایق ذکر نموده است، از مباحث قبلی ایشان استفاده می‌شود که مقصود از «ظواهر دینی» روش کلامی است و یکی از طرق سه‌گانه، طریق متکلمان است و گمان نمی‌رود طریق اهل کلام را اصحاب مکتب تفکیک از نوع شناختهای خالص و سره بشمارند، بلکه از ظاهر سخن استاد حکیمی به دست می‌آید که کلام جزء معارف شناختی ممتزج است [ممتزج از قرآن و روش عقل]. مسلما هیچ یک از این پنج طریق قابل ارجاع و انطباق بر دیگری نیست، بلکه هر کدام در حوزه خود معتبر است، ولی همه آنها به حقیقت و واقعیت راهنمایی می‌کنند؛ چنان که علامه در پاسخ کسانی که معتقدند با وجود قرآن و احادیث اهل بیت، نیازی به تمسک بر آرا و نظریات کفار نیست، می‌گوید: «رابعا حق، حق است؛ هر جا که باشد و هر طور که به دست آید و از هر محلی که اخذ شود، و در این جهت ایمان و کفر یا تقوا و فسق حامل حق تأثیر نمی‌گذارد و اعراض از حق به دلیل دشمنی با حامل آن چیزی جز وابستگی به تعصب جاهلیت نیست که خدای سبحان در کتاب عزیز و با زبان پیامبرانش علیهم‌السلام تعصب و اهل آن را مذمت فرموده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.