Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه المیزان نسبت به مکتب تفکیک

نویسنده:

(26 صفحه - از 172 تا 197)

کلید واژه های ماشینی : مکتب تفکیک ،المیزان ،عقل ،اصحاب مکتب تفکیک ،وحی ،معارف ،عرفان ،فلسفه ،قرآن ،دین ،المیزان نسبت به مکتب تفکیک ،تأویل ،نفس ،اختلاف ،کشف ،روش اصحاب مکتب تفکیک ،کتاب ،اسلامی ،اصحاب مکتب تفکیک منشأ اختلاف ،فکر ،انسان ،علم ،معارف قرآنی ،فلسفه و عرفان ،جریان ،حقایق ،جایگاه المیزان نسبت به مکتب ،روش ،سخن ،معارف الهی

خلاصه ماشینی:

"»30 ولی این نسبت ناروا و این نتیجه، نوعی تأویل است که مکتب تفکیک از آن بیزاری می‌جوید: اولا، آن سه طریقی که علامه برای کشف حقایق ذکر نموده است، از مباحث قبلی ایشان استفاده می‌شود که مقصود از «ظواهر دینی» روش کلامی است و یکی از طرق سه‌گانه، طریق متکلمان است و گمان نمی‌رود طریق اهل کلام را اصحاب مکتب تفکیک از نوع شناختهای خالص و سره بشمارند، بلکه از ظاهر سخن استاد حکیمی به دست می‌آید که کلام جزء معارف شناختی ممتزج است [ممتزج از قرآن و روش عقل]. مسلما هیچ یک از این پنج طریق قابل ارجاع و انطباق بر دیگری نیست، بلکه هر کدام در حوزه خود معتبر است، ولی همه آنها به حقیقت و واقعیت راهنمایی می‌کنند؛ چنان که علامه در پاسخ کسانی که معتقدند با وجود قرآن و احادیث اهل بیت، نیازی به تمسک بر آرا و نظریات کفار نیست، می‌گوید: «رابعا حق، حق است؛ هر جا که باشد و هر طور که به دست آید و از هر محلی که اخذ شود، و در این جهت ایمان و کفر یا تقوا و فسق حامل حق تأثیر نمی‌گذارد و اعراض از حق به دلیل دشمنی با حامل آن چیزی جز وابستگی به تعصب جاهلیت نیست که خدای سبحان در کتاب عزیز و با زبان پیامبرانش علیهم‌السلام تعصب و اهل آن را مذمت فرموده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.