Skip to main content
فهرست مقالات

ریشه های نظری رهیافت فلسفی به قرآن

نویسنده: ؛

پاييز و زمستان 1383 - شماره 2 (12 صفحه - از 67 تا 78)

کلیدواژه ها : حکمت ،نص ،فلسفه اسلامی ،حکمت متعالیه ،فلسفه یونانی ،حکمت الاهی ،حکمتنبوی ،تفکر اسلامی

کلید واژه های ماشینی : یونان باستان ،فلسفه اسلامی ،یونان ،فلسفی ،ره‌یافت فلسفی ،تفکر اسلامی ،تاریخ فلسفه اسلامی ،تمدن اسلامی ،باستان ،تاریخ فلسفه ،فلسفه یونانی ،عالم اسلامی ،نصر ،یونانی ،خداوند ،سنت اسلامی ،الاهی ،قرآنی ،فیلسوفان اسلامی ،فلسفه در اسلام ،فلسفه عربی ،انتقال فلسفه ،فضای فلسفه ،تاریخ‌نویسان فلسفه ،خاستگاه الاهی ،متضمن ورود سنت ،ورود سنت ،ج اول

پیش‌فرض اصلی که جستار حاضر بر آن استوار است، این است که چون هیچ آموزه‌ای در سنت و تفکر اسلامی بدون مشروعیت‌بخشی «نص» [قرآن] امکان تدوین نمی‌یافت، از همین حیث «فلسفه» نیز به‌رغم انتقال آن از یونان باستان، نه تنها بر مدار مشروعیت «نص» رشد و نمو یافت، بلکه «فلسفه» پس از انتقال در عالم اسلامی، ماهیت و ساختاری متناسب با ساختار «نص» و نهایتا «تئولوژیک» پیدا کرد. نخستین گام در تثبیت فلسفه در عالم اسلامی، واژه‌گزینی و تئوریزه‌نمایی «حکمت» به جای فلسفه بود، که این معادل‌گزینی متضمن ورود سنت و فضایی متفاوت با فضای فلسفه مدرس یونان باستان بود. نکته دیگری که این جستار درصدد توصیف آن بوده است، فلسفه برانگیزی نص است که چنین فلسفه‌برانگیزی البته خود زمینه و استعداد گفتمانی را به نام «فلسفه اسلامی» هموار کرده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.