Skip to main content
فهرست مقالات

آیه تجلی در دیوان امام خمینی (ره)

نویسنده:

ISC (8 صفحه - از 31 تا 38)

کلیدواژه ها : تجلی الهی ،آیه تجلی ،آیه لن قرآنی

کلید واژه های ماشینی : تجلی ،آیه تجلی در دیوان امام‌خمینی ،دیوان امام‌خمینی ( ره ) ،دیوان امام ( ره ) ،امام ،حضرت امام ( ره ) ،دیوان امام ،تجلی نور حق ،تجلی نور حق‌تعالی بر دل ،موسی ،جمال ،سالک ،حق ،تجلی ذات حق ،جلوه ،اشاره به تجلی الهی ،کوه ،عشق ،تجلی نور حق بر کوه ،تجلی ذات حق سالک ،تجلی ربه للجبل ،جمال و تجلی جمال یار ،معشوق ،کوه طور از نور موسی ،طور ،تجلی معشوق بر دل سالک ،ازلی ،نور حق‌تعالی بر دل بنده ،اشعار ،غمزه یار و تجلی معشوق

آیه.... فلما تجلی ربه للجبل...» بیش از همه الهام بخش شاعران و عارفان در اشاره به تجلی الهی شده است. حضرت امام (ره) در دیوان خود به کرات به آن اشارات لطیفی کرده‌اند و از تجلی نور حق تعالی بر دل بنده سخن گفته‌اند. در این مقاله ضمن بسط مفهوم تجلی در عرفان به بررسی این موضوع در دیوان امام (ره) پرداخته شده است.

خلاصه ماشینی:

"در عرفان، خلقت جهان را عبارت از تجلی ذات حق می‌دانند[6]، چنان که حافظ می‌گوید: در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد[7] حضرت امام نیز در موارد متعددی به این مسأله اشاره کرده است، از جمله در یک رباعی سراید: آن کس که رخش ندید خفاش بود خورشید فروغ رخ زیباش بود[8] سر است و هر آنچه هست اندر دو جهان از جلوه نور روی او فاش بود در جایی دیگر تمام موجودات را سرگشته و حیران و غرق در عشق معشوق ازلی می‌داند که با دلی سوخته تاب و توان خویش را از دست داده‌اند و از حضرت حق درخواست می‌کند تا نقاب از رخ بر اندازد تا همگان به آرزوی خویش دست یابند: سرگشته و حیران همه در عشق تو غرقند دل سوخته هر ناحیه بی تاب و توانند بگشای نقاب از رخ و بنمای جمالت تا فاش شود آنچه همه در پی آنند[9] عارفان معتقدند که راز آفرینش و سر وجود عشق است و این مطلب را بدین صورت تبیین و توجیه می‌کنند که: «تجلی جمال[10] و جلوه حسن معبود ازلی و تعلق علم ازلی به حسن ازلی مستلزم وجودی بود که به این جمال تام و حسن کامل عشق بورزد؛ یعنی حسن و جمال و تجلی جمال یار در صورتی تحقق می‌یافت که متجلایی برای آن و صورت بی صورت معشوق در صورتی قابل تصور بود که آینه‌ای برای نمایش آن باشد..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.