Skip to main content
فهرست مقالات

‌آموزش عالی و دانشگاه

نویسنده:

ISC (36 صفحه - از 11 تا 46)

کلیدواژه ها : خودکشی ،دانشگاه ،آموزش عالی ،بحران هویت ،دانشجو ،گروه‌های مرجع ،هنجارها ،عوامل فشارزای ،اختلالهای دوره‌ی دانشجویی ،مسائلشخصی ،مسائل عاطفی ،ارتباطات دانشجویی

کلید واژه های ماشینی : دانشجویان، جوانی، نوجوانی، خودکشی، اجتماعی، زنان، بزرگسالی، کودکی، اختلال‌های، دانشگاه، آموزش عالی، هویت، روانی، اضطراب، زندگی، ورود، رشد، والدین، مشکلات، جامعه، اختلال‌های روانی، تغییر، دوره‌ی رشد روانی نوجوانی، احساس، گروه مرجع، روابط اجتماعی فرد، مسائل، بحران هویت، مشکلات دانشجویان، آموزش عالی و دانشگاه

امروزه آنچه مسلم است آن است که محیط آموزش عالی ـ چه یک مؤسسه‌ی آموزش عالی کوچک باشد چه یک دانشگاه بزرگ ـ بر روی افق ذهنی دانشجو تأثیرات شگرفی داشته، دیدگاه او را گسترده می‌کند و در سیستم و نظام پیشداوری‌ها و نگرش و ارزش‌های اجتماعی مورد قبول وی دگرگونی‌های گسترده‌ای به وجود می‌آورد. ورود به دانشگاه و به طور کلی، ورود به دوره‌ی آموزش‌عالی از زمره‌ی عمده‌ترین وقایع زندگی یک فرد محسوب می‌گردد؛ چرا که برمسائلی همچون: نوع اشتغال، میزان درآمد، نوع انتخاب همسر و روابط اجتماعی فرد و به طور کلی دیدگاه فرد نسبت به مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگ و... تأثیر غیرقابل انکاری برجای می‌گذارد. ورود به این محیط علمی، علاوه بر تأثیراتی که بر شمرده شد، با آفات و اختلالهایی نیز همراه است. اینک مقاله‌ای که در پیش روی دارید، این موارد و مسائل را بصورت علمی و ریشه‌ای مورد بررسی قرار داده است.

خلاصه ماشینی: "این پژوهشگران از بیش از 7000 دانشجوی دوره‌ی کارشناسی در نیواینگلند خواستند تا به فهرستی از «21 مسأله و احساس مشترکی که از سوی بسیاری از دانشجویان تجربه شده است» پاسخ دهند (ص 720) این 21 مسأله به 4 گروه گسترده تقسیم می‌شود: اضطراب (احساس تنش؛ تحریک شدن)؛ عاطفه‌ی افسرده (احساس بی‌ارزشی، ناامیدی، افسردگی)؛ مشکلات انگیزشی (احساس ملال، دشواری در تمرکز) و مشکلات بین فردی (احساس خجالت، تنهایی) وکسلر و همکاران دریافتند که 47 درصد از پاسخ‌دهندگان اعتراف کرده‌اند که حداقل یکی از موارد 21 گانه را به عنوان مشکل دارند. وی می‌گوید با وجود آن که عده‌ای از افرادی که در سنین دانشگاهی هستند در واقع قربانیان نوجوانی ادامه یافته (دوام یافته) هستند، لیکن بسیاری از دیگران بیشتر تحت تاثیر مخاطرات یا بی‌عدالتی‌های دنیایی که در آن زندگی می‌کنند هستند و نه خود بزرگ بینی ناشی از جوانی، (1975 ص 304) به نظر او، جامعه‌ی نوین با آنچه استنلی هال (1904) اولین بار شناسایی کرد و اصطلاح نوجوانی را برای آن وضع نمود، تفاوت‌های شایانی کرده است. البته بلوغ جنسی، به معنای رشد زیستی آن، در تمام جوامع شناخته شده است، اما در جوامع غربی در گذشته توجه کافی بدان نمی‌شد؛ موقعی که کودکان نه معصوم تلقی شوند و نه این که تفاوتی اساسی بین آنها و بزرگسالان متصور شود، واقعیت بلوغ جنسی نه ازاله‌ی معصومیت به حساب می‌آید و نه تغییری در پایگاه اجتماعی ایجاد می‌کند، از این رو اهمیت خاصی برای آن در نظر گرفته نخواهد شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.