Skip to main content
فهرست مقالات

نظری بر اهداف تربیتی در دانشگاه از دیدگاه امام خمینی (ره)

نویسنده:

ISC (22 صفحه - از 85 تا 106)

کلیدواژه ها : امام خمینی ،اسلام ،تعلیم و تربیت ،انقلاب اسلامی ،دانشگاه ،استقلال ،تهذیب

کلید واژه های ماشینی : تربیتی، اهداف تربیتی، تعلیم و تربیت، امام، حضرت امام ( ره )، حضرت امام‌خمینی ( ره )، دانشگاه، اسلامی، اهداف تربیتی در دانشگاه، پرورش، جستجوی راه از کلام امام، انسان، تبیین اهداف تربیتی، اجتماعی، نظام تربیتی، دانشگاه از دیدگاه امام‌خمینی، نظام، علم، تبیین اهداف تربیتی در دانگشاهها، تهذیب و تربیت انسانی، تاریخ، گزیده‌ی فرمایشات حضرت امام‌خمینی، جامعه، ملت، پرورش اجتماعی، فرهنگی، روحی، فلسفه‌ی تعلیم و تربیت، دانشگاههای جامعه‌ی اسلامی، آثار تربیتی حضرت امام‌خمینی

این نوشته‌ی کوتاه پس از بیان «حساسیت تعلیم و تربیت» در ارتباط موضوع آن با شئون مختلف بشر امروزین، از پی‌جویی الگوی تربیتی دینی سخن می‌گوید؛ با طرح یکی از شاخه‌های آن؛ یعنی تبیین اهداف تربیتی در دانشگاههای جامعه‌ی اسلامی. آنگاه به بحث «روش نظر به اهداف تربیتی» اشاره رفته است و اینکه: اولا، برای دستیابی به اهداف تربیتی بایستی نظری به نظام تربیتی در اسلام بیفکنیم و دوم، لازمه‌ی تحقق پرورش اجتماعی، آن است که اهداف تربیتی در دانشگاهها را نیز دنبال نموده تا گامی در مسیر تبیین الگوهای پرورش اجتماعی در نظام اسلامی برداشته شود. سپس در بخش سوم مقاله، با مرور بر پاره‌ای سخنان حضرت امام(ره)، به تبیین اهداف تربیتی در دانگشاهها می‌پردازد: «تهذیب و تربیت انسانی»، «همراهی علم و ایمان»، «ایجاد و تقویت حس خدمت‌گزاری، «استقلال‌طلبی و عدم وابستگی»، «ایستادگی و استواری» ؛ بعضی از سرفصل‌هایی است که از آن به اجمال سخن گفته شده است. در بخش پایانی کلام بر چند فراز مهم تاکید می‌شود که از آن جمله‌اند: اول؛ ضرورت تحقیق دقیق در موضوع بحث. دوم؛ ضرورت نیاز به تغییر و تحول در نظام دانشگاهی، به ویژه در ابعاد دستیابی به علوم انسانی نوین و به خصوص در ابعاد الگوهای تربیتی. سوم؛ ضرورت همکاری، همیاری و سازمان‌دهی واحد نهادهای فرهنگی جامعه در جهت نیل به آرمان‌های فرهنگی مطلوب.

خلاصه ماشینی: "اگر تعلیم و تربیت در دنیای کنونی از اهمیت محسوسی برخوردار بوده و مدل‌های موجود نیز در تحقق ایده‌آل‌های بشر ناتوانند، و اگر مکتب اسلام در ادعای خود محق است و از طرفی انقلاب اسلامی نیز اکنون پرچمدار آن اسلام شمرده می‌شود، و اگر در جامعه‌ی اسلامی، دانشگاهها به عنوان یکی از دو قطب حیات ملت به شمار می‌روند؛ (1) پس این مراکز، از بهترین و ضروری‌ترین ارگانهایی هستند که باید بتوان طراحی مدل‌های تربیتی ______________________________ 1. (1) پس، در این قسمت به دنبال این پرسش هستیم که تربیت دانشگاهی مطلوب در نظر حضرت امام(ره) باید دارای چه خصوصیاتی باشد؟ به عبارتی؛ دانشگاه ایده آل در نظر ایشان باید چه اموری را به عنوان اهداف تربیتی فراروی خود قرار دهد تا دستاوردهای علمی‌اش در مسیر آن محورها پرورش یابد؟ و به بیانی؛ اساتید و دانشجویان که قالب اصلی دانشگاهها را تشکیل می‌دهند، باید دارای چه روحیه‌های تربیتی باشند؟ البته اگر موضوع اصلی علوم دانشگاهی را در صورت مساله قرار دهیم، مسلما سؤال دقیق‌تر خواهد شد! آنچه این اهداف به ما دیکته می‌کند، مطلوبیت‌هایی است که باید ظهور آنها را در فرآورده‌های دانشگاهی مشاهده کنیم؛ دانشجو به عنوان محصول این نظام به رشد انسانی رسیده و دارای تربیت اسلامی باشد، دانش خود را با انگیزه‌های الهی همراه کرده و حس خدمت‌گزاری را بیابد، در جهت رفع احتیاجات مردم تلاش کند و در فکر و عمل، مستقل، و خود را هرگز محتاج و وابسته به اجانب نداند و آخر اینکه روحیه‌ی ایستادگی و عدم تسلیم در برابر قدرتهای ظالم مادی در او قوی باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.