Skip to main content
فهرست مقالات

حسن و قبح عقلی یا پایه ارزشهای اخلاقی جاویدان

نویسنده:

(24 صفحه - از 48 تا 71)

کلید واژه های ماشینی : حسن و قبح ،عقل ،ذاتی ،حسن و قبح عقلی ،فعل ،حسن و قبح ذاتی ،انسان ،کلام ،عدل ،زیبا ،ملاک حسن و قبح ،طبع ،خرد ،احکام ،علم کلام ،حسن و قبح فعل ،مسأله حسن و قبح ،علم اخلاق و علم اصول ،نظریه ،مسأله حسن و قبح ذاتی ،فاعل ،واقعیت ،موضوع ،علم ،اصل ،علم کلام و علم اخلاق ،اصول اخلاقی ،مقصود ،مسأله حسن و قبح عقلی ،عقل و خرد

خلاصه ماشینی:

"در این موقع پرسشی را مطرح می‌کند و آن اینکه ایا خرد می‌تواند جهات حسن‌ و قبح تمام افعال را درک کند؟سپس پایخ می‌دهد نه،زیرا عقل انسان غیر متکامل،ناتوان‌تر از آن است که جهات خیر و شر همهء افعال را درک کرده و به‌ تحسین و تقبیح آنها بپردازد،ولی عقول کامل که احاطه کلی بر تمام جهات دارند در این مورد کار سازند و حسن و قبح تمام افعال را درک می‌نمایند و اینکه در برخی‌ از روایات وارد شده است که نزد هر امامی صحیفه‌ای است که تمام احکام در ن‌ نوشته شده است و هر امامی آن را به ارث می‌برد،شاید مقصود از آن همان روح‌ وسیع و خرد گسترده و قلب صاحب احکام است که تمام کائنات در آن منعکس‌ می‌شود15 در اینجا دو مطلب را یادآور می‌شویم: 1-اینکه می‌گویند:«اختلاف آثار پدیده‌ها،مربوط به درجهء وجودی آنهاست و درجهء هستی پدیده‌ها هر چه بالاتر برود به همان نسبت اثر آن کاملتر خواهد بود»،کلام‌ استواری است ولی این سخن مربوط به افعالی است که از نظر درجهء وجودی در طول یکدیگر قرار بگیرند،مانند:فعل موجود مجرد و فعل موجود مادی و فعل واجب و فعل ممکن،نه افعالی که‌ همگی از نظر درجهء وجودی کسان می‌باشند و گاهی از یک فاعل در یک لحظه یا دو لحظهء پیاپی صادر می‌شوند،مانند نوازش یتیم و ایذاء آن."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.