Skip to main content
فهرست مقالات

مدیریت آموزش در مدارس اسلامی با تکیه بر نمونه ی مدارس نظامیه

نویسنده: ؛

کلیدواژه ها : مدیریت ،آموزش ،نظامیه ،نظام الملک ،نظامیه‌ی بغداد ،مدارس‌ اسلامی

کلید واژه های ماشینی : نظامیه ،مدارس نظامیه ،نظامیه‌ی بغداد ،بغداد ،تأسیس مدارس نظامیه ،نظامیه‌ی ،نظامیه‌ها ،خواجه نظام‌الملک ،مدارس اسلامی ،مذهب شافعی ،طلاب ،مدرسی در نظامیه‌ی بغداد ،شافعی ،مدارس نظامیه و تأثیرات ،نظامیه و تأثیرات علمی ،تأسیس ،تدریس در نظامیه ،تأسیس نظامیه ،مذهبی ،نظام‌الملک ،تأسیس نظامیه‌ها ،تأسیس مدارس ،تأثیرات علمی و اجتماعی ،مدرسی ،مدرسان نظامیه ،نظامیه بغداد ،مدیریت آموزش ،تأثیرات نظامیه‌ها ،تأثیرات ،علوم اسلامی

همزمان با تأسیس این مدارس ذکر شده است.در ادامه ضمن معرفی‌ بانی و مؤسس نظامیه‌ها؛به اهداف و نحوه‌ی مدیریت وی و معرفی‌ نظامیه‌های مشهور پرداخته‌ایم و ویژگیها و ساختار آنها را با تکیه بر اطلاعات موجود از نظامیه‌ی بغداد مورد بررسی قرار داده‌ایم.در پایان‌ نیز با جمع‌بندی مطالب،به تأثیرات مثبت و منفی مدارس نظامیه اشاره‌ کرده‌ایم.تأسیس مدارس نظامیه با برخی ویژگیهای انحصاری در آغاز نیمه‌ی دوم قرن پنجم،توسط خواجه نظام الملک طوسی-وزیر سلجوقیان که خود از علما و نویسندگان آن دوره به شمار می‌رفت- تحولی در امر مدیریت آموزش علوم اسلامی ایجاد نمود که به عنوان‌ نقطه‌ی عطفی در تاریخ اسلام از جهات مختلف قابل بررسی است. تأثیرات مختلف علمی،اجتماعی و مذهبی این مدارس؛ناشی از اهداف،ساختار،ویژگیها و مدیریت خاص آنهاست. در این مقاله سعی شده است تا شیویه‌ی مدیریت در این مدارس، ضمن بیان اجمالی پیشینه،ویژگی و تأثیرات نظامیه‌ها(به خصوص‌ نظامیه‌ی بغداد)توضیح داده شود.بر این اساس،نخست به عنوان‌ مقدمه،سابقه‌ای از مراکز علمی-آموزشی در بلاد اسلامی تا پیش از تأسیس نظامیه‌ها و همچنین اوضاع سیاسی،اجتماعی بلاد اسلامی

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.