Skip to main content
فهرست مقالات

عصر اطلاعات و مدیریت اسلامی، چالشها و راهکارها

نویسنده:

ISC (38 صفحه - از 87 تا 124)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، عصر اطلاعات، مدیر، عصر اطلاعات و مدیریت اسلامی، مدیریت اسلامی، ارتباطات، انسان، تکنولوژی اطلاعاتی، سیاسی، فرهنگی

خلاصه ماشینی:

"وجه اشتراک بین مدیریت اسلامی و غربی در ابزارهاست و عمدتا هیچ مانعی وجود ندارد که مثلا برای کاهش فشار در جامعه از همان‌ شیوه‌هایی که آنها بهره برده‌اند ما نیز استفاده کنیم،ولی این امر باید با توجه‌ به مسائل ارزشی و فرهنگی جامعه است. امپریالیسم فرهنگی با استفاده از وسایل پخش اطلاعات،الگوهای‌ فرهنگی خود را مستقر می‌کند و الگوهای فرهنگی دیگر جوامع را پالایش‌ می‌نماید و در این راستا مدیریت اسلامی می‌تواند آسیب‌پذیر باشد،زیرا نفوذ و تسلط فرهنگ از طریق دستگاههای گفتاری و تصویری‌ اجتناب‌ناپذیری است. در مدیریت اسلامی باید بتوان با احیاء و زنده کردن ارزشهای انسانی و معنوی‌ از طریق تولید کالاهای فرهنگی مناسب با نیاز افراد و اقشار جامعه در جهت‌ حل این بحران در جوامع اسلامی گام نهاده و از آن بعنوان حربه‌ای برنده‌ بمنظور مقابله با کمبودی که در غرب وجود دارد استفاده نماید. در این عصر وظیفه‌ی دشوار مدیریت اسلامی آن است تا از طریق رسانه‌های اطلاعاتی ساختار سیاسی با ثبات و پایداری را بنا کند که در آن ساختار،محیط اجتماعی همگون و شایسته‌ای پدید آید و آن نیز به‌ گسترش توسعه‌ی ملی سرعت دهد. در مدیریت اسلامی عنصری وجود دارد که دیگر مکاتب مدیریتی فاقد آن هستند و این عنصر«باورداشت‌های عقیدتی،معنوی و اخلاقی»است که‌ به اعتراف نقادان غربی فقدان آن در جهان فعلی موجب رنج تمدن غرب و مشروعت از جانب خداوند مزیتی است که مکاتب مدیریتی مبتنی بر اصالت کاربرد،لذت و حداکثر تولید و سود فاقد آن هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.