Skip to main content
فهرست مقالات

مقاصد و مبانی نظری قیام امام حسین (ع)

نویسنده:

ISC (30 صفحه - از 11 تا 40)

کلیدواژه ها :

امامت ،قیام کربلا ،خلافت ،سلطنت ،آزادگی ،احیای دین ،سنت نبوی و علوی ،فریضه‌ی امر به معروف و نهی از منکر

کلید واژه های ماشینی : امام، مبانی نظری قیام امام حسین، قیام، خلافت، امام حسین ( ع )، کربلا، معاویه، قیام کربلا، اسلامی، امت

سیره‌ی حسینی و منش امام حسین (ع) در قیام کربلا ، امری نبودکه یکباره شکل و عینیت یافته باشد. با بررسی دقیق حیات حضرت ، خط سرخ اسلام خواهی در حیات ایشان، مانند سایر ائمه‌ی معصومین علیهم‌السلام هویدا است و بخوبی می‌توان مؤلفه‌ها و مبانی فکری این نوع رفتار را مشاهده کرد. مواضع شدید و حساب شده و مبتنی بر سنت نبوی و علوی امام (ع) در قبال انحرافات پیش آمده در عصر خلفای سه گانه و دوره‌ی معاویه، دارای آبشخور واحد فکری با مبانی اندیشه‌ای قیام کربلاست و هر دو از یکجا تغذیه می‌شوند. به عبارتی می‌توان ریشه‌های این نهضت را از ماجرای سقیفه و جایگزینی جبری خلافت و سپس ملوکیت بجای امامت حقه‌ی معصومین، جستجو کرد. قیام حسینی نه به دنبال اهداف و منافع شخصی بود و نه امام(ع) قیام کرد تا با شهادتش گناهان امت، بخشیده و «بازخرید» شود. بلکه این قیام ، حرکتی جهت احیای حق و حقیقت و حفظ اسلامی بود که یزید متظاهر به فسق؛ عامدانه قصد هدم و تلاشی آن را داشت. مهمترین پایه‌ی نظری انقلاب کربلا و علت العلل آن؛ انجام فریضه‌ی امر به معروف و نهی از منکر بود و سایر پایه‌های نظری و انگیزه‌های قیام، به شکل سلسله مراتبی و برخورداری از اهمیت، در این مقاله شرح داده شده است.

خلاصه ماشینی:

"سال شصت هجری و روی کار آمدن یزید، شرایط به گونه ای گردید که این خلیفه‌ی شرابخور و متظاهر به فسق، علنا از محو اسلام و نابودی آن و ضرورت برگشت به عصر جاهلیت سخن گفت و همین امر بود که باعث شد امام حسین(ع) این وضعیت غیرقابل تحمل را بر نتافت و در جهت اصلاح و اعمال امر به معروف و نهی از منکر، جان خویش را در راه احیای سنت نبوی و علوی فدا نمود و بدین‌ وسیله حیات مجدد اسلام راستین را با خون خویش تضمین کرد. امام (ع) در سخنان پیشین خود در پاسخ ولید و مروان اولین انگیزه‌ی قیام و مبارزه و علت مخالفت خود با یزید بن معاویه رابیان نمود و اینک به هنگام حرکت از مدینه در وصیتنامه‌ی خویش؛ به انگیزه‌ی اساسی و یا علت العلل قیام خود که امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با مفاسد وسیع ونابسامانیهای ضد اسلامی و ضد انسانی حکومت یزیدی است، اشاره می‌کند و می فرماید: «اگر آنان از من تقاضای بیعت هم نکنند من باز هم آرام و ساکت نخواهم نشست زیرا اختلاف من با دستگاه خلافت تنها بر سر بیعت با یزید نیست که با سکوت آنان در موضوع بیعت، من نیز سکوت اختیار کنم بلکه وجود یزید و خاندان وی موجب پیدایش ظلم و ستم و سبب شیوع فساد و تغییر در احکام اسلام گردیده و این وظیفه‌ی من است که در راه اصلاح این مفاسد و امر به معروف و نهی از منکر و احیای قانون جدم رسول خدا (ص) و زنده کردن راه و رسم پدرم علی(ع) و بسط عدل و داد بپاخیزم و ریشه‌ی این نابسامانیها را که خاندان بنی امیه است قلع و قمع نمایم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.