چکیده:
واقعهی عاشورا از دریچههای گوناگون در طول تاریخ مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته
است. یکی از ابعاد این «پدیدهی تاریخی و انسانی و دینی» بررسی «چرایی» آن است.
یعنی اینکه چرا پس از گذشت پنجاه سال از رحلت رسول گرامی اسلام (ص) به قتل عام و
اسارت خاندان آن حضرت (ص) اقدام میکنند؟ و چرا چنین مصیبت عظیمی را بر آل محمد (ص)
روا میدارند؟
چه اتفاقی رخ داد که مردم یک روز برای تبرک جستن به قطرات آب وضوی محمد بن
عبدالله(ص) گوی سبقت از هم میربودند و روزی دیگر گرد هم میآیند تا میوهی باغ
نبوت را در گودال غربت، تنها و بی معین با تیغ کین بکشند و دامن عفت را به آتش
کشانده و خاندان عصمت را به اسارت برند و بر این همه ددمنشی جاهلانه پای کوبی
کرده و جشن گیرند؟ چون و چرای این واقعه را در کجا و در چه مواردی باید جستجو کرد؟
اینها پرسشهایی است که نوشتهی حاضر به منظور یافتن پاسخی قانع کننده به آن برآمده
است
خلاصه ماشینی:
یعنی اینکه چرا پس از گذشت پنجاه سال از رحلت رسول گرامی اسلام (ص) به قتل عام و اسارت خاندان آن حضرت (ص) اقدام میکنند؟ و چرا چنین مصیبت عظیمی را بر آل محمد (ص) روا میدارند؟ چه اتفاقی رخ داد که مردم یک روز برای تبرک جستن به قطرات آب وضوی محمد بن عبدالله(ص) گوی سبقت از هم میربودند و روزی دیگر گرد هم میآیند تا میوهی باغ نبوت را در گودال غربت، تنها و بی معین با تیغ کین بکشند و دامن عفت را به آتش کشانده و خاندان عصمت را به اسارت برند و بر این همه ددمنشی جاهلانه پای کوبی کرده و جشن گیرند؟ چون و چرای این واقعه را در کجا و در چه مواردی باید جستجو کرد؟ اینها پرسشهایی است که نوشتهی حاضر به منظور یافتن پاسخی قانع کننده به آن برآمده است واژگان کلیدی جامعه، ارزش، جاهلیت، امام حسین، عاشورا، بنی امیه _________________________________ [1].
اما دیری نپایید که همین جامعه پس از رحلت بنیانگذارش سیر نزولی را طی کرد و بار دیگر ارزشهای عصر جاهلیت احیاء شد و جای گزین ارزشهای قرآنی قرار گرفت و بنیامیه با نفوذ در دستگاه رهبری جامعهی اسلامی، زمینه را برای ایجاد یک جنبش ارتجاعی و سوق دادن مردم به دوران قبل از اسلام کاملا فراهم کرد؛ تا آن حد که جامعهی اسلامی در سال 61 ه .