Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر پذیری انقلاب اسلامی ایران از حادثه کربلا (بررسی موردی محرم سال 1342)

نویسنده:

(24 صفحه - از 333 تا 356)

کلیدواژه ها : امام خمینی ،انقلاب اسلامی ،عاشورا ،محرم ،هیات‌های عزاداری ،نوحه‌های سیاسی

کلید واژه های ماشینی : امام ،سیاسی ،مجالس ،اسلامی ،وعاظ ،محله‌ی ،هیأت ،قم ،امام‌خمینی ،ساواک ،قیام ،عاشورا ،مسجد ،فیضیه ،محرم سال ،اسناد ،فاجعه‌ی ،محافل مذهبی محرم سال ،نقلاب اسلامی ،تهران ،جریان فاجعه‌ی مدرسه‌ی فیضیه‌ی قم ،مبارزات ،دولت ،نهضت امام‌خمینی ،بازکاوی بهره‌برداری سیاسی رهبران نهضت ،مردم ،عزاداری ،مذکور ،روز عاشورا ،روز واقعه‌ی مدرسه‌ی فیضیه‌ی قم

در این مقاله ضمن بررسی و تبیین رویکرد سیاسی مرجعیت و بخصوص امام خمینی‌(ره) در نخستین سال‌های نهضت، به چگونگی و بازکاوی بهره برداری سیاسی رهبران نهضت از مجالس و محافل مذهبی محرم سال 1342 پرداخته شده است. برای این منظور دو قطب اصلی نهضت یعنی تهران و قم در حوزه‌ی پژوهش قرار گرفته و در هرکدام از دو شهر مذکور، مؤلفه‌های خاص و مورد استفاده‌ی رهبران مذکور، بررسی شده است.

خلاصه ماشینی:

"اما در خصوص بازتاب آن، در گزارش دیگری آمده است: «در چند روز اول محرم اهل منبر حملات شدیدی علیه دولت به عمل نمی‌آوردند و فقط عده‌ای از آنان با اشاره و کنایه انتقاداتی می‌کردند ولی پس از انتشار اعلامیه‌ی جدید خمینی که در آن دستوارتی راجع به تشدید فعالیت‌های تبلیغاتی بر ضد دولت داده شد، روش آنان تغییر یافته و در مجالس و محافل دینی با شدت مردم را تحریک و علیه دولت تبلیغ می‌کنند… انتشار این اعلامیه حتی روش آن عده از گویندگان مذهبی را که کمتر وارد جنجال‌های سیاسی می‌شدند، تغییر داده و چون خود را به موجب فتوای خمینی شرعا مسؤول می‌دانند شروع به انتقاد و تحریک کرده‌اند»[3]. [2] اسماعیل زری باف، مداح هیأت بنی فاطمه ـ یکی از بزرگ‌ترین هیأت‌های مذهبی تهران ـ در خاطراتش نقل می‌کند که چون پیام امام رامبنی بر اینکه لازم است «وقایعی را که الآن در کشور می‌گذرد ، به صورت نوحه و شعار بسرایید و در جلسه‌ی خودتان مطرح کنید» را از طریق عراقی دریافت نمود، دست بکار شده و از آنجا که خودش در روز واقعه‌ی مدرسه‌ی فیضیه‌ی قم در آن مدرسه حضورداشته و فاجعه را به چشم خود دیده بود، در صدد برآمد که وقایع آن را در قالب اشعار و نوحه بسراید تا در زمان حرکت دسته‌های سینه زنی بخواند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.