Skip to main content
فهرست مقالات

اصول اخلاقی در تدریس دانشگاهی

مترجم:

ISC (14 صفحه - از 103 تا 116)

کلیدواژه ها :

دانشجو ،روش تدریس ،استاد ،تسلط استاد بر دروس ،پیشرفت دانشجو ،روابط استاد و دانشجو ،رازداری استاد ،ارزیابیدانشجویان

کلید واژه های ماشینی : دانشجویان، تدریس، اصول اخلاقی در تدریس، روش تدریس، معلم، استاد، اهداف درس و دانشجویان ارتباط، اصل، تدریس دانشگاهی، مسؤولیت

تردیدی نیست که ایجاد یک محیط سالم، آزاد و بدون دغدغه‌ی خاطر برای بحث و یادگیری دانشجویان ضروری است و توان‌مندی یک استاد در گرو آن است که چنین محیطی را بتواند فراهم کند (لاقل در آنچه که در ارتباط تنگاتنگ با استاد است). عوامل و عناصر دیگری هستند که بیانگر این توان‌مندی می‌باشند از جمله: توان و قدرت ابتکار در روش تدریس تا جایی که استاد بتواند بین اهداف درس و دانشجویان ارتباط لازم را برقرار نماید؛ روش‌های آموزشی کارا و مؤثر را تسلط کافی؛ برمحتوای دروسی که ارائه می‌شود و همچنین استاد می‌باید که پیشرفت فکری و ذهنی دانشجویان را در زمینه‌ی تخصصی خویش مدنظر داشته باشد و... موارد مهم دیگر در ارتباط با آنچه که یک استاد در روش تدریس باید بداند، مدنظر این مقاله است که با عنوان «اصول اخلاقی در تدریس دانشگاهی» ارائه گردیده است.

خلاصه ماشینی:

"نمونه‌های خاص عدم موفقیت در عملی کردن اصل توان‌مندی تدریس شامل روش آموزشی یا روش ارزیابی است که با اهداف تعیین شده‌ی درس (بطور مثال استفاده از امتحاناتی که صرفا شامل مطالب حفظی است در حالی که هدف اصلی درس آموختن مهارتهای حل مشکل می‌باشد) نامتجانس بوده و نمونه‌ی دیگر آن که؛ عدم موفقیت در دادن فرصت کافی به دانشجویان برای تمرین یا یادگیری مهارتهایی است که در اهداف نهایی درس گنجانده شده و در امتحان آخر ترم مورد آزمون قرار خواهد گرفت. این مسأله ممکن است مورد بحث باشد که در صورت عدم وجود دلایل کافی (یعنی رضایت دانشجو، هدف قانونی یا منفعت دانشجو) هر یک از موارد ذیل می‌توانند بعنوان نقض مقررات حالت محرمانه تلقی شوند: قرار دادن سوابق علمی دانشجو در اختیار یک کارفرما، محقق، یا پژوهشگر خصوصی، بحث کردن درباره‌ی نمرات یا مشکلات علمی دانشجو با دیگر عضو هیات علمی دانشکده، استفاده از تجارب انتقال یافته از سوی دانشجو بطور خصوصی بعنوان مطالب تدریس یا تحقیق. این اصل به منزله‌ی آن است که معلم باید از پژوهش در خصوص مزایا و مضرات روشهای جایگزین ارزیابی آگاه باشد (از جمله پژوهش فردی یا خود انعکاس) و براین اساس معلم به آن فنون ارزیابی می‌پردازد که با اهداف درس همسو و در عین حال تا حد ممکن قابل اطمینان و معتبر باشد، بعلاوه روند ارزیابی و استانداردهای نمرده دادن باید بطور روشن در آغاز درس به دانشجویان منتقل گردد و غیر از موارد نادر هیچ گونه انحرافی از روند اعلام شده وجود نداشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.