Skip to main content
فهرست مقالات

میزگرد مجازی راه کارها فرصت ها و تهدیدهای آموزش و پژوهش از منظر اعضاء هیأت علمی دانشگاهها

مصاحبه شونده:

ISC (12 صفحه - از 117 تا 128)

کلید واژه های ماشینی : منظر اعضاء هیأت‌علمی دانشگاهها، سیاسی، دانشگاه، استادان، فرصت ها و تهدیدهای آموزش، سیاست، تهدیدهای آموزش و پژوهش، علمی، اقتصادی، هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی

خلاصه ماشینی:

"جناب آقای دکتر حمیدی‌زاده: یکی از چالش‌هایی که هر کدام از اعضای هیأت علمی دارند مطالعه مستمر و به هنگام نگه داشتن دانش علمی است و این یکی از سخت‌ترین مسائلی است که در عین این که یک عضو هیأت علمی را به عنوان عضوی پویا نگه می‌دارد، چون سرعت تحولات علمی واقعا بالا است، بزرگترین چالش در واقع در دانشگاه‌ها برای اساتید، انجام مطالعات مستمر و دسترسی به تحقیقات دست اول و آن که سطح علمی خودشان را به روز برسانند و این در حالی است که اعضای هیأت علمی ما، سرگرم فعالیت‌های روزمره و زندگی معمولی خودشان هم هستند، لذا این تعارض هم است یعنی تعارض به هنگام نگه داشتن سواد علمی و پر کردن فرصت‌های بازار است و این دو گاهی جانشین هم می‌شوند و بعضی از اعضای هیأت علمی، دانشگاه را به عنوان درجه سوم در نظر گرفته‌اند و شغل درجه اول و دوم فعالیت در بازارهای اقتصادی و انجام مشاوره هستند یکی از بزرگترین تهدیدهای دانشگاه اشغال پست علمی توسط افرادی است که با سه واحد درسی به وظیفه علمی می‌پردازند یعنی این که این اساتید وقت دانشگاه اشغال کرده‌اند ولی وقت لازم را برای خدمات پژوهشی و آموزشی صرف نمی‌کنند و همین باعث می‌شود که چهره‌های جوان (عالم و به درد بخور) را نتوانند جذب کنند چون پست خالی وجود ندارد و از طرف دیگر دانشگاهیان چون افراد هیأت علمی را نمی‌توانند از نظر اقتصادی تأمین کنند آن بخشی هم که به فعلیت‌های اقتصادی رو نیاورد نمی‌توانند آنچنان که هست مشغول فعالیت‌های پژوهشی شوند، لذا به رویکرد آموزشی در طی هفته می‌پردازند و این نتیجه‌اش فاصله گرفتن از مطالعات جدید در رشته‌های تخصصی توسط اساتید است اما در کنار این وضع، یک نکته‌ای را هم ما در نظر می‌گیریم برای اعضای هیأت علمی و آن، شخصیت استادی این افراد هست که می‌بایست متناسب با انتظارات رشته‌ای پرورش پیدا کند، از آن‌جا که این افراد فعالیت‌هایشان با ابعاد اقتصادی عجین شده است اخلاق اقتصادی غالب شده بر اخلاق معلمی و ما در حال حاضر ضعف عمده‌ای که داریم این هست که اعضای هیأت علمی ما با اخلاق استادی به عنوان حرفه تمام وقت آشنایی عمیق نداشته و ندارند (برخی از اساتید) و ما در این زمینه نیاز به کار جدید داریم که اعضای هیأت علمی ما به عنوان یک استاد که دارای شأن بالایی در جامعه هستند اخلاق مناسب را هم کسب کنند و به این ترتیب اعضای هیأت علمی بتوانند این حرفه را در سطح خودش به بالندگی برسانند و بتوانند الگو و سرمشقی برای سایر اقشار و شخصیت‌های علمی، فرهنگی باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.