Skip to main content
فهرست مقالات

ناکارآمدی دانشگاه در روند پیشرفت علمی و فرهنگی کشور

نویسنده: ؛

کلیدواژه ها : دانشگاه ،توسعه‌ی علمی ـ فرهنگی ،کمیت گرایی ،آموزش مداری ،هویت دانشجویی

کلید واژه های ماشینی : آموزش عالی ،نظام‌های آموزش عالی ،پیشرفت علمی ،عالی ،تمدن غرب ،توسعه‌ی علمی ـ فرهنگی ،نظام آموزشی ،کشورهای در حال توسعه ،نظام آموزش ،توسعه‌ی ملی ،پیشرفت فرهنگی ،نهاد دانشگاه ،فرهنگی کشور ،انباشتگی علم ،فرآیند توسعه‌ی علمی ،نظام فرهنگی ،هیأت‌علمی ،توسعه و پیشرفت ،توسعه‌ی عمومی کشور ،تولید ناخالص ملی ،مشکلات ساختاری ،نهاد آموزش ،اعضای هیأت‌علمی ،جایگاه دانشگاه ،هیأت‌علمی دانشگاه‌ها ،علوم انسانی ،کشورهای پیشرفته ،ناخالص ملی ،جدید ،تعداد دانشجویان

نام «دانشگاه» در جوامع انسانی با انباشتگی علم، پژوهش و فرهنگ مترادف است. حضور و فعالیت نهاد دانشگاه در یک جامعه، نویدبخش تحول ژرف در اخلاق رفتاری شهروندان و گسترش فرهمندی و فرهیختگی در عرصه‌ی تصمیم‌گیری‌ها است. آنگاه که جامعه‌ای عزم توسعه نماید، این دانشگاه است که با تأثیرپذیری از روند توسعه‌ی عمومی کشور، با تأمین نیروی انسانی لازم، کنش‌گری خود را به اثبات می‌رساند. گرچه سابقه‌ی تلاش به منظور جبران عقب ماندگی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور ما به سالیان دراز گذشته بازمی‌گردد، لکن رویداد انقلاب اسلامی ـ که طی آن همه‌ی آحاد ملت عزم جدی خود را در جهت تحقق این هدف والا به اثبات رساندند ـ نقطه عطفی در این بین محسوب می‌شود. نهاد دانشگاه نیز به عنوان جزئی از این مجموعه‌ی بزرگ، سعی بر آن داشت تا با تحقق کارکردهای مورد انتظار، رسالت خود را به انجام رساند، اما مروری بر کارنامه‌ی مراکز آموزش عالی پس از انقلاب، بیانگر آن است که این کارکرد چندان رضایت‌بخش نیست. برخلاف دیدگاه برخی که با الهام از نظریه‌ی توطئه، همواره علل ناکارآمدی را در خارج از پدیده‌های مورد نظر جستجو می‌کنند، این قلم بر این باور است که به منظور بهینه‌سازی علمکرد آموزش عالی در روند توسعه‌ی علمی ـ فرهنگی کشور، ریشه‌یابی درونی ناتوانی این مراکز طی سالهای پس از انقلاب ضرورت دارد. و از این رو طی نوشتار حاضر، ضمن بررسی نقش و جایگاه دانشگاه در فرآیند توسعه‌ی علمی ـ فرهنگی کشور، مشکلات ساختاری در نحوه‌ی کارکرد این نهاد از جمله کمیت گرایی، آموزش مداری و ابهام در هویت دانشجو را مورد کنکاش قرار می‌دهد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.