Skip to main content
فهرست مقالات

محورهای راهبردی دین و دانشگاه در ایران در عصر رویارویی تمدن غرب با اسلام

نویسنده:

ISC (32 صفحه - از 81 تا 112)

کلیدواژه ها :

دین ،ایران ،دانشگاه ،تعامل ،اسلام و غرب

کلید واژه های ماشینی : دین، اسلامی، تعامل دین و دانشگاه، تمدن، معنویت، انسان، غرب، فرهنگ، تبیین تعامل دین و دانشگاه، علم

تبیین تعامل دین و دانشگاه در ایران در فرصت کنونی، مقوله‌ای علمی، ملی، جهانی و ضروری است. در آستانه‌ی جهانی شدن تمدنها، هر تمدنی وظیفه دارد فریاد و ندای خود را به گوش جهان برساند. در این میان، فرهنگ اسلامی ـ که آمیزه‌ای از اعتقادات دینی، علوم انسانی و تجربی است ـ از جمله مستحق‌ترین تمدنهایی است که می‌تواند در این میان بدرخشند. برای تحقق تعامل دین و دانشگاه (که رویکرد دیگری از وحدت حوزه و دانشگاه است) ابتدا ناچاریم علم را با معنویت گره زده و از بن بستی که آن را سردرگم کرده است نجات دهیم. از جمله راهبردهای تحقق این تعامل، می‌توان به بررسی تهدیدات، فرصتها، نقاط قوت و ضعف آن پرداخت و با استفاده از مجموع آنها، استراتژی این تعامل را مشخص نمود. با نگاهی به وضعیت نابسامان بشر غربی، فرصتهای خوبی فراروی اسلام وجود دارد؛ از جمله رویکرد بشر به معنویت اسلامی، چهره‌ی درخشان رهبریت دینی (ولایت فقیه) در عرصه‌ی جهانی، دموکراسی دروغین غرب، جهان تک قطبی و فقر جهانی. در این میان فرستهای تعامل دین و دانشگاه، حیاتی‌ترین و کلیدی‌ترین افقهای فراروی اوست، لذا معرفی چهره‌ی ورشکسته‌ی اومانیسم جدید، تحلیل بن‌بستهای اخلاقی، تبعات وحشتناک ادامه‌ی حکومتهای مبتنی بر علوم بشری، صدور منشور انقلاب اسلامی ایران به جهان، نهادینه کردن حکومت دینی و مردم سالاری دینی (که در آن، هم انسانها محترمند و هم احکام الهی جاری می‌شوند)؛ از جمله بهترین و ناب‌ترین فرصتهایی است که در انتظار تعامل دین و دانشگاه است، فرصتهایی که اگر از آن استفاده‌ی بجا صورت گیرد موفق و در غیر اینصورت شاید نمودبارزی نداشته باشد.

خلاصه ماشینی:

"در ادامه بررسی هویت انقلاب اسلامی، آقای هاشمی رفسنجانی می‌فرماید: «مهمترین علت این موفقیت (انقلاب اسلامی نسبت به سایر انقلابها) این بود که اندیشه‌ی انقلاب اسلامی نسبت به سایر اندیشه‌ها، بومی‌تر بود (اسلامی‌تر)» (1) در همان راستا ایشان چارچوب فکری و نگرشی انقلاب را چنین معرفی می‌نمایند: «1 ـ آرمان‌گرایی و خیال‌اندیشی 2 ـ جهان‌گرایی 3 ـ مردمی بودن 4 ـ ایران‌گرایی» (2) براساس مدل بالا، امروز بشر از نظر فکری و جهان بینی به بن‌بست رسیده است و در عرصه‌ی سقوط و خودکشی است، رسالت ادیان الهی رفع بحران و نجات بشر است، تعامل دین و دانشگاه در واقع عزم دین برای نجات انسان از بحران خود است. ملکیان، مصطفی، سیری در سپهر جان، چاپ اول، نشر نگاه معاصر، تهران، 1381، صص 120-121 بزرگی از آمادگی ما برای این دخل و تصرف باشد و پرگویی یا التذاذ از احکام، غالبا مانع خردی نیست بر سر راه آن خیری که ما فقط از طریق نوشیدن آنچه روح الهی و آوای خدا در گوش دل ما می‌گوید کسب می‌توانیم کرد» (1) بزرگترین تهدید تعامل دین و دانشگاه، تهدید فرهنگی و سیاسی است، تهدید کهنگی دین و انسان دینی، تهدید زیبایی علم و انسان علمی، تهدید متحجر بودن دین، تهدید تعبدی و تحمیلی بودن دین و انسان دینی، تهدید استدلال گریزی دین و انسان دینی، تهدید ضدرفاه بودن دین و انسان دینی، تهدید ضدآزادی و دموکراسی بودن دین و انسان دینی و هزاران تهدید دیگر، که اگر مهار و جواب داده نشوند، تمدن اسلامی ممکن است در عرصه‌ی جهانی حرفی برای گفتن نداشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.