Skip to main content
فهرست مقالات

کاستی های اسلام گرایانه در متون درسی دانشگاهی

نویسنده:

(26 صفحه - از 113 تا 138)

کلید واژه های ماشینی : اسلامی ،متون درسی ،اخلاق ،انقلاب اسلامی ،متون درسی دانشگاهی ،دانشگاه ،دینی ،اجتماعی ،معارف ،تحول ،جامعه ،تربیت ،فرهنگی ،اقتصادی ،علمی ،دروس معارف اسلامی ،متون درسی معارف اسلامی ،دانشجویان ،متون درسی اخلاق اسلامی ،درس اخلاق ،انسان ،انگیزه ،متون اخلاق اسلامی ،اندیشه‌ی ،اخلاق اسلامی و انقلاب اسلامی ،علم اخلاق ،فقدان ،معنا ،درس انقلاب اسلامی ،تربیت دینی

خلاصه ماشینی:

"همسویی و انطباق با محتوای دینی در همه‌ی عرصه‌ها و در تشکیل ساختارهای قدرت؛ حرکت عظیم انقلاب اسلامی را قادر می‌سازد که در تمام عرصه‌ها، به عنوان مدلی راهنما و الگویی پرنشاط مطرح باشد و بدین روی همواره نیازمند به تغذیه از منبع الهام بخش و حیات بخش اسلام و کتاب عظیمش قرآن است، که اگر این تغذیه و الهام‌گیری از روح دیانت، مورد توجه قرار نگیرد، بیم آن می‌رود که به صورت تدریجی؛ تعالیم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اسلام در جامعه، رنگ ببازد و بخش عمده‌ای از عناصر اجتماعی و سیاسی و اقتصادی اسلام دچار وقفه و رکود گردد. دیگر اینکه یک متن پیش برنده می‌بایستی در عین برنشاندن اغراض خودش در یک جامعه، با ساختار کلی فرهنگ مقبول و بالنده‌ی آن جامعه در اصطکاک نباشد و میزان و کیفیت مایه‌های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی هر جامعه را در نظر بگیرد، به عنوان مثال؛ اگر امروز پس از پیروزی انقلاب شکوه آفرین اسلامی در ایران، یکی از اهداف عمده، رشد معنویت و استقلال فکری است، متون می‌بایستی با این کلیت، نه تنها در اصطکاک نباشد، بلکه به بالندگی و بهره‌وری این مفاهیم هم کمک نماید. در این خصوص، لازم است به چند کاستی عمده در این باب فقط اشاره کنیم الف) فقدان متنی ثابت و منطبق برمعیار پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون متون فراوانی نوشته شده، که هر متنی اگر بخواهد مورد نقد و ارزیابی دقیق علمی قرار بگیرد، پر از خطا و اشتباه است و علاوه اینکه هنوز متنی تثبیت شده و از فیلتر نقد خارج شده وجود ندارد که استاد معارف به راحتی بتواند آن متن را تدریس نماید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.