Skip to main content
فهرست مقالات

راهکارهایی برای اسلامی شدن دانشگاه ها (با تاکید بر تقویت علوم انسانی و جنبش تولید علم)

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 19 تا 44)

کلیدواژه ها : انقلاب اسلامی ،دانشگاه اسلامی ،دانشگاه، فرهنگ و تمدن اسلامی ،امام خمینی و ویژگی‌های دانشگاه اسلامی ،ارتقاء کیفیت مراکز آموزشعالی ،شایسته سالاری و نخبه‌گزینی و

کلید واژه های ماشینی : اسلامی ،دانشگاه ،آموزش عالی ،مراکز آموزش عالی ،انقلاب اسلامی ،علوم انسانی ،دانشجویان ،اسلامی شدن دانشگاه‌ها ،فرهنگ ،اساتید ،نظام آموزشی ،هدف آفت‌زدایی از مراکز آموزش ،تمدن ،دینی ،شکل‌گیری نظام آموزشی ،تشریح موانع راهکارهای اسلامی ،دانشگاه اسلامی ،موانع ،جنبش تولید علم ،ایران ،نظام آموزش عالی کشور ،تقویت علوم انسانی ،فرهنگ اسلامی ،وزارت فرهنگ و آموزش عالی ،ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ،علوم انسانی و جنبش ،موانع اسلامی شدن دانشگاه‌ها ،دروس معارف اسلامی ،معضلات ،تمدن و فرهنگ

تا قبل از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، شکل‌گیری نظام آموزشی به ویژه آموزش عالی؛ در راستای وابستگی فکری و فرهنگی نخبگان و اندیشمندان این سرزمین بوده است. لذا طرح ایده‌ی اسلامی کردن دانشگاه‌ها بعد از انقلاب اسلامی، با هدف آفت‌زدایی از مراکز آموزش عالی و استفاده‌ی بهینه از این نهاد علمی با اهداف انسانی و اسلامی صورت گرفته است. نویسنده در این مقاله تلاش نموده تا با تبیین برخی قرائت‌های مختلف از موضوع اسلامی شدن و اسلامی نمودن دانشگاه‌ها؛ به پاره‌ای موانع این راه نیز اشاره کند و سپس راهکارهای رفع این موانع را توضیح دهد و تشریح نماید. در این مسیر به ناچار پیشینه و سابقه‌ی موضوع و اشارات و تنبیهات حضرت امام خمینی (ره) درباره‌ی ویژگی‌های دانشگاه اسلامی تذکر داده شده، آن گاه قرائت‌های ناصواب از موضوع اسلامی کردن دانشگاه بر شمرده شده است و پس از تشریح موانع راهکارهای اسلامی کردن دانشگاه؛ به ارائه‌ی راه‌حل، با تأکید بر اعمال سیاست شایسته سالاری و تقویت علوم انسانی و جنبش تولید علم و حل مشکلات معیشتی اساتید، بر تحکیم و ترویج ارزش‌های اسلامی و انقلابی و تضعیف ارزش‌های منحط غربی در دانشگاه، سفارش و تاکید شده است.

خلاصه ماشینی:

"به عنوان توضیح باید اضافه کرد که متأسفانه دانشگاه‌های فعلی ما از لحاظ کیفی با الگوی استاندارد دانشگاه‌های معتبر دنیا فاصله‌ی فراوانی دارد که برخی دلایل آن به این شرح است: ـ تعدد مراکز تصمیم‌گیری در دانشگاه‌ها؛ ـ غلبه‌ی کمیت بر کیفیت؛ ـ تدریس محوری بجای پژوهش محوری؛ ـ غالب بودن عرضه محوری تا تقاضا محوری در انجام پژوهش‌ها؛ ـ ضعف در ارائه‌ی علوم انسانی و عدم توجه کافی به این علوم در کشور؛ ـ فقدان تکریم لازم و رعایت شئونات مادی و معنوی اساتید؛ ـ بیکاری وافر دانش‌آموختگان دانشگاهی؛ ـ عدم تناسب ایجاد رشته‌های تحصیلی با وضعیت بازار کار و نیازمندیهای کشور؛ ـ ضعف ارتباطات و تعاملات دانشگاه و صنعت؛ ـ کمی بودجه‌های تحصیلی به نهاد آموزش عالی کشور و فعالیت‌های علمی؛ ـ کمی منابع و مجلات علمی بین‌المللی؛ ـ مدرک محوری و مدرک‌گرایی؛ ـ غلبه‌ی آموزش و نبود پرورش در نظام آموزشی کشور؛ ـ فقدان ارتباط یا ارتباطات اندک علمی اساتید و دانشجویان با عرصه‌های علمی فراکشوری و بین‌المللی. در راستای نظام سازی و جامعه‌پردازی اسلامی، «تنها راه پیش پای ما، ارتقای کمیت و کیفیت در تولید فکر و علم در حوزه و دانشگاه است و تا وقتی که «تولید» بر ترجمه و تکرار و نیز «اجتهاد» بر تقلید فزونی نیابد، سیر جوامع اسلامی همچنان قهقرایی خواهد ماند و امت اسلام و ملت ایران علیرغم همه‌ی فداکاریها در صحنه‌ی تمدن، فرودست خواهد بود» (1) لذا ما نیازمند نهادینه و قانونمند شدن «مناظرات و نظریه‌پردازی، و حمایت، هدایت و جمع‌بندی آن‌ها هستیم تا با ارائه‌ی آزادانه و منطقی ایده‌ها و ایجاد کرسی‌های آزاد علمی، محافل و حلقه‌های گفتگوهای تخصصی در محضر وجدان عمومی حوزه و دانشگاه، شاهد «طرح منطقی ایده‌ها»؛ رواج بازار «نظریه‌پردازی و نوآوری روشمند» و نیز مناظره‌های علمی و قانونمند و نتیجه‌بخش و فارغ از غوغاسالاری و «نهادسازی برای اجابت پرسش‌های جدید» ______________________________ 1 ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.