Skip to main content
فهرست مقالات

بازخوانی راهبردهای دانشگاه اسلامی از منظر جنبش نرم افزاری

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 73 تا 86)

کلیدواژه ها : مدیریت ،دانشجو ،استاد ،اصول حاکم بر دانشگاه‌ها ،دانشگاه اسلامی و ویژگی‌های آن ،اصول حاکم بر دانشگاه اسلامی ،لوازم نهضت تولید علم ،جنبش نرم‌افزاری و

کلید واژه های ماشینی : اسلامی، نهضت تولید علم، دانشگاه، راهبردی، سیاسی، دانشجویان، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه اسلامی، راه‌برد، جنبش نرم‌افزاری، راهبردهای دانشگاه اسلامی از منظر، دانشگاه اسلامی از منظر جنبش، استادان، اصول، علمی، فرهنگی، اجتماعی، دست‌اندرکاران نظام جمهوری اسلامی ایران، لوازم نهضت تولید علم، نظام، جنبش نرم‌افزاری و نهضت، مصوبات شورای عالی انقلاب، مؤلفه‌ی، منظر جنبش نرم‌افزاری، تشویق، اصول ویژه‌ی دانشگاه اسلامی، سیاست‌های راهبردی اسلامی شدن، جامعه، نظام دانشگاهی تأکید، انقلاب اسلامی

جنبش نرم‌افزاری و نهضت تولید علم از زمره‌ی مباحث اصولی و درخور توجهی است که دست‌اندرکاران نظام جمهوری اسلامی ایران، بر جنبه‌های عملی و کاربردی آن در نظام دانشگاهی تأکید می‌ورزند. هنگامی که بحث از جنبش نرم‌افزاری به میان می‌آید بناچار با مباحث دانشگاه اسلامی و رسالت‌ها و اصول و راهبردها نیز مواجهیم. در این نوشتار سعی شده است تا به اختصار به بازخوانی اصول عمومی مورد قبول برای دانشگاه به مفهوم عام آن و اصول ویژه‌ی دانشگاه اسلامی و مواردی که یک دانشگاه اسلامی باید به آن پایبند باشد، پرداخته شود. چارچوب این نوشتار را مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه تشکیل می‌دهد.

خلاصه ماشینی: "» برای تحقق دانشگاه اسلامی، آن گونه که در متن اصول حاکم بر آن آمده است، مجموعه‌ای از سیاست‌های راهبردی تدوین گردید که کارایی و اثربخشی آن‌ها علاوه بر آن که نیازمند طراحی، تدوین و برنامه‌ریزی اجرایی دقیق و واقع بینانه است، مستلزم توجه به عوامل محیطی است که مستقیم و غیر مستقیم و به اشکال گوناگون می‌توانند بر تمامی یا بخشی از عملکرد یا اثربخشی راهبردها و برنامه‌های در حال اجرا در فرایند اسلامی شدن دانشگاه‌ها اثر گذاشته و آن‌ها را از مسیر و مقصود اصلی منحرف ساخته یا کارایی و اثربخشی‌شان را افزایش دهند، از جمله: رسانه‌ها، حوزه‌های علمیه، فضای عمومی جامعه در تمامی ابعاد آن، مسائل اقتصادی، روابط و مناسبات بین‌المللی و تأثیر و تأثر متقابل با مسائل داخلی، هماهنگی راهبردی سطوح مدیریت کلان نظام در مورد آموزش عالی و اسلامی شدن و آموزش و پرورش (از آن حیث که تربیت کننده‌ی ورودی‌های دانشگاه‌ها است) و... لوازم نهضت تولید علم در آینه‌ی سیاست‌های راهبردی اسلامی شدن دانشگاهها در راهبرد یکم از مؤلفه‌ی استاد آمده است: «فراهم آوردن زمینه‌های مساعد قانونی و اجرایی برای جذب و گزینش استادان شایسته از نظر علم، ایمان، تقوا، تعهد و آگاهی و پای‌بندی به مبانی و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران» آن چه در این راهبرد مورد اشاره قرارگرفته است از جمله شروط لازم و ضروری برای آغاز حرکت و بسترسازی مناسب در فرآیند تولید اندیشه و علم است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.