Skip to main content
فهرست مقالات

نقش جنبش دانشجویی در شکل گیری انقلاب اسلامی

نویسنده: ؛

کلیدواژه ها : امام خمینی ،انقلاب اسلامی ،دانشگاه ،دانشجو ،ارزش‌های اسلامی ،جنبش دانشجویی ،رخدادهای سیاسی ،رادیکالیسم مذهبی ،مدل نیل اسملسر ،روشن‌فکر دینی ،جنبش‌های مسلحانه ،کنفدراسیون دانشجویی و

کلید واژه های ماشینی : انقلاب اسلامی ،دانش‌جویی ،جنبش دانش‌جویی ،پیروزی انقلاب اسلامی ،شکل‌گیری انقلاب اسلامی ،پیروزی انقلاب ،مبارزات ،دکتر شریعتی ،کنفدراسیون ،جنبش‌های اجتماعی ،شریعتی ،پیروزی ،مذهبی ،شکل‌گیری انقلاب ،توده‌های مردم ،شکل‌گیری و پیروزی انقلاب ،رژیم شاه ،تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکا ،رهبری امام ،رادیکالیسم مذهبی ،کنفدراسیون دانشجویان ،فعالیت‌های دانشجویان ،مردم تحت رهبری امام‌خمینی ،رهبری امام‌خمینی ،نقش دانشجویان ،دانشگاه تهران ،مبارزات سیاسی ،دکتر علی شریعتی ،انقلاب ایران ،فضای سیاسی کشور

نویسنده در این مقاله به بررسی نقش برجسته‌ی دانشجویان در تسریع شکل‌گیری انقلاب اسلامی پرداخته و سابقه‌ی جنبش دانشجویی را در سیر تاریخی خود برشمرده است ولاجرم به نقش این قشر دانشگاهی در اتفاقات مهم و تاریخی نظیر نهضت ملی شدن صنعت نفت، واکنش در برابر ورود نیکسون (معاون رئیس جمهور وقت آمریکا) به ایران، واکنش در برابر کودتای 28 مرداد 32 و حوادث 15 خرداد 42 و کلیه‌ی وقایعی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی گردید اشاره نموده است همچنین نقش کلیدی دانشجویان در تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکا پس از پیروزی انقلاب اشاره‌وار مورد نظر قرار گرفته است. آن گاه در این مسیر پرفراز و نشیب سعی گردیده به این سؤال که جنبش دانشجویی چه نقش و جایگاهی در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی داشته است با در نظر گرفتن دو مفروضه پاسخ دهد؛ یکی شکل‌گیری این جنبش در متن و بطن نیروهای سیاسی و اجتماعی جامعه و ارتباط متقابل با آن‌ها ؛ و دیگر آن که جنبش دانشجویی آرمانی و رادیکالی است آن هم به دلیل ویژگی‌های زیستی و روانی دانشجویان. نویسنده در یک چارچوب نظری، این جنبش را با مدل «نیل اسملسر» در مورد جنبش‌های اجتماعی سنجیده و در نهایت به کلیه‌ی فعالیت‌های دانشجویان در خارج کشور و داخل، در طول نهضت امام خمینی فهرست‌وار اشاره‌های درخور و شایسته‌ای نموده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.