Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی دیدگاه های اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، شیراز و زرقان در خصوص ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 57 تا 80)

کلید واژه های ماشینی : ارزشیابی ،دانشجویان ،اساتید ،ارزشیابی استاد ،تدریس ،دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ،نظرات اساتید دانشگاه علوم پزشکی ،اساتید دانشگاه علوم پزشکی اهواز ،دانشگاه ،خصوص ارزشیابی اساتید ،بررسی نظرات اساتید دانشگاه علوم ،دیدگاه‌های اساتید و دانشجویان دانشگاه ،اساتید و دانشجویان ،پرسشنامه ،نتایج ارزشیابی ،درصد از دانشجویان ،بررسی دیدگاه‌های اساتید و دانشجویان ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد ،دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت ،درصد از اساتید ،مدیر گروه ارزشیابی ،ارزشیابی دانش‌جویی ،اختیار مدیر گروه ،اساتید دانشگاه آزاد اسلامی ،اسلامی واحد مرودشت ،استاد خوب ،دیدگاهای دانشجویان و اساتید دانشگاه ،ارزشیابی تدریس ،مهارتهای تدریس ،دانشگاه علوم پزشکی

توسط دانشجویان مؤثر می‌دانند. 92/6 درصد از دانشجویان فن شیوایی بیان اساتید را مهم‌ می‌دانند. 75/6 درصد از دانشجویان معتقدند که اساتید باید در برگزاری‌ امتحان جامع و دقیق پایان ترم خیره باشند. 86/9 درصد از دانشجویان معتقدند که اساتید باید در برگزاری‌ امتحان جامع و دقیق پایان ترم خیره باشند. 69/8 درصد از دانشجویان معتقدند که زمان شروع و پایان‌ کلاس مطابق برنامه‌ی آموزشی و ارزشیابی موثر است. 85 درصد از اساتید معتقدند که زمان شروع و پایان کلاس مطابق‌ برنامه‌ریزی آموزشی در ارزشیابی موثر است. 78/8 درصد از اساتید،ارتباط صمیمانه‌ی دانشجو با استاد را عامل مهم در ارزشیابی می‌دانند. 85/2 درصد از دانشجویان،ارتباط مستمر استاد با دانشجو را عامل مهم در ارزشیابی می‌دانند.در مقیاس پنج درجه‌ای لیکرت تنظیم شده است.برای برآورد روایی‌ پرسشنامه از روش محتوایی استفاده شده و اعتبار پرسشنامه از طریق‌ ضریب القای کرونباخ 92%بدست آمده است.تجزیه و تحلیل آماری‌ در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفته و نتایج به دست آمده‌ به شرح زیر می‌باشد: 61/3 درصد از اساتید معتقدند که همه‌ی دانشجویان می‌توانند اساتید را ارزشیابی نمایند. 76/9 درصد از اساتید معتقدند که اساتید باید توسط مدیر گروه ارزشیابی شوند. 62/6 درصد از اساتید معتقدند که نتایج ارزشیابی باید در اختیار مدیر گروه قرار گیرد. 79/6 درصد از دانشجویان معتقدند که نتایج ارزشیابی باید در اختیار مدیر گروه قرار گیرد. 68/2 درصد از اساتید معتقدند که نتایج ارزشیابی باید بعنوان‌ یکی از ملاکهای افزایش حقوق در نظر گرفته شود. 75/2 درصد از دانشجویان معتقدند که نتایج ارزشیابی باید صرفا برای اصلاح روشهای تدریس بکار رود. 92/6 درصد از اساتید معتقدند که مطرح نمودن مطالب علمی‌ جدید و ایجاد موقعیت تفکر برای دانشجویان مهم است. 97 درصد از دانشجویان معتقدند که تسلط بر موضوع درسی‌ توسط استاد بسیار مهم است. 91/3 درصد از اساتید اعتماد به نفس اساتید را در ارزشیابی آنان‌هدف پژوهش حاضر،بررسی دیدگاهای دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت،شیراز و زرقان در مورد ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان بوده است.روش تحقیق توصیفی‌ پیمایشی است.جامعه‌ی آماری،کلیه‌ی دانشجویان(19791 نفر) شاغل به تحصیل کلیه‌ی رشته‌ها و کلیه‌ای اساتید(944 نفر)تمام وقت‌ و نیمه وقت و حق التدریس و بورسیه‌ی دانشگاه آزاد اسلامی‌ مرودشت،شیراز زرقان در سال تحصیلی 1384-1383 بوده‌ است.نمونه‌گیری بصورت طبقه‌ای متناسب با حجم بوده است که‌ 160 نفر از اساتید و 1700 نفر دانشجو انتخاب شدند.ابزار تحقیق، پرسشنامه‌ی تحقیق ساخته بوده که پرسشهای آن بصورت بسته پاسخ

خلاصه ماشینی:

"نکته‌ی جالب در این تحقیق این است که متاسفانه گویی‌ هنوز اساتید محترم و دانشجویان گرامی،رسالت دانشگاه را صرفا آموزش‌ می‌دانند و در واقع انگاره‌ی سنتی یاددهی-یادگیری را که منشعب از افکار جان لاک می‌باشد،سرلوحه‌ی کار خود قرار داده‌اند و عقیده دارند که تنها وظیفه‌ی دانشگاه آموزش است و آموزش؛یعنی پر کردن ذهن دانشجو با دانش و اطلاعات و وظیفه‌ی استاد نیز انتقال این دانش است و هدف از ارزشیابی نیز همانا ارائه‌ی محفوظات توسط دانشجو می‌باشد و گویی‌ هیچگونه عقیده‌ای وجود ندارد که بتوان رویکرد پژوهشی نیز از دانشگاه‌ طلب نمود و تصور نمود که یکی از وظایف اصلی دانشگاه،همانا پرورش‌ متخصصان و نخبگان خردمندی است که توانایی پژوهش علمی را داشته‌ باشند و بتوانند با بدست آوردن فناوری اطلاعات منجر به پیشرفت دانش‌ شوند. از یافته‌های تحقیق در مقایسه‌ی نظرات اساتید و دانشجویان؛در خصوص نتایج ارزشیابی در چه مواردی باید مورد استفاده قرار گیرد؟چنین‌ بر می‌آید که اساتید معتقدند که نتایج ارزشیابی باید صرفا برای اصلاح‌ روشهای تدریس بکار رود و جالب اینکه دانشجویان نیز بر همین نظر اعتقاد دارند که نتایج ارزشیابی باید صرفا جهت اصلاح روش‌های تدریس بکار رود و نکته‌ی قابل ذکر این است که هر دو گروه حداقل نمره را به این گزینه‌ داده‌اند که نتایج ارزشیابی باید بعنوان یکی از ملاکهای افزایش حقوق در نظر گرفته شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.