Skip to main content
فهرست مقالات

اخلاق حرفه ای خبر در اسلام

نویسنده: ؛

بهار 1383 - شماره 21 (36 صفحه - از 103 تا 138)

کلیدواژه ها : اخلاق ،هنجار ،خبر ،روزنامه‌نگاری ،وسایل ارتباط جمعی ،اسلام

کلید واژه های ماشینی : اخلاق حرفه‌ای خبر ،رسانه‌ای ،امام علی علیه‌السلام ،اخلاق حرفه‌ای ،خبرنگاری ،اخلاق حرفه‌ای در خبرنگاری ،حرفه‌ای خبر ،امام علی ،اصول اخلاقی ،حرفه‌ای ،علی علیه‌السلام ،اخلاق رسانه‌ای ،خداوند ،حق مردم ،جامعه اسلامی ،رسانه‌های اسلامی ،اصول بین‌المللی اخلاق حرفه‌ای ،فرهنگ اسلامی ،مسؤولیت اجتماعی ،ارتباط‌گر مسلمان ،منبع خبر ،خبرنگار و رسانه ،خبرنگار مسلمان ،دست‌یابی به اطلاعات ،رسانه‌ای اسلام ،عینیت خبر ،حوزه خبر ،اخبار غیر ،مسؤولیت‌پذیری اجتماعی ،حرفه‌ای رسانه‌ای

هنجار، ارزش و اخلاق از دیرینه‌ترین چالش‌های ارتباط جمعی محسوب می‌شوند. نوع رسانه، مخاطبان آن، حوزه انتشار پیام آن، اهداف، کانال و سازمان و تمامی عناصر و مؤلفه‌هایی که به وسایل ارتباط جمعی مرتبط هستند هر یک به نوعی با واژه‌های یاد شده و چگونگی تشخیص، تطبیق و اجرای آن‌ها درگیرند. خبر از جمله پیامهای رسانه است که تعریف آن در اساس حاوی واژه‌هایی هنجاری، ارزشی و اخلاقی است. اسلام نیز که اخلاق، ارزشها و آرمانها را همواره حاکم بر تمام جنبه‌های حیات بشری و همه روابط فردی و اجتماعی معرفی می‌کند در حوزه خبر دارای رهنمودها و اصول و توصیه‌های روشن و شفاف است. از جمله اصول اخلاقی که دین مبین اسلام در حوزه خبر بر آن تاکید می‌کند، مسئولیت اجتماعی روزنامه‌نگار و رعایت مصالح عموم، توجه به حق مردم در دستیابی به اطلاعات سازنده و مفید، شجاعت در نقل حقایق، تاکید بر صداقت و عینیت خبر و احتراز از تحریف اخبار، توجه به اعتبار روایی منبع خبر، خودداری از مکر و خدعه در خبر، حفظ حرمت و حریم فرد و جامعه و در عین حال انتقاد سالم و عمل به وظیفه امانتداری جامعه است. اگر چه برخی هنجارها و ارزش‌ها در مرحله تطبیق و اجرا ممکن است با تفسیر و تأویل‌هایی متعدد روبرو شوند اما اساس تعالیم اسلام اصول و اخلاق حرفه‌ای خبر را به گونه‌ای شفاف تبیین ساخته است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.