چکیده:
طرح معرفت بسیجیان با هدف،ارتقاء سطح معرفت بسیجیان،ایجاد حساسیت و توان لازم در بسیجیان به منظور شناخت تهدیدات دشمن در عرصههای فرهنگی و سیاسی و روشهای مقابله با آن،و تبیین مبانی و اهداف انقلاب در سازمان بسیج به اجرا در آمد.به منظور بررسی و کسب اطلاعات صحیح علمی از میزان اثربخشی طرح معرفت بسیجیان در ابعاد ارتقاء سطح دانش دینی و سیاسی بسیجیان و بررسی محتوا،امکانات و تجهیزات آموزشی،پروژه تحقیقاتی«بررسی میزان اثربخشی طرح معرفت بسیجیان»در دستور کار سازمان تحقیقات و مطالعات بسیج قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان میدهد طرح معرفت تا حدودی توانسته است بینش و آگاهیهای دینی و سیاسی بسیجیان را ارتقاء دهد.این طرح در بین افراد با تحصیلات دبیرستان،دیپلم و پیشدانشگاهی،کاردانی و کارشناسی و بر روی شرکتکنندگانی که بین 3 تا 10 روز به دورهها شرکت کردهاند،بیشترین تأثیر را داشته است. طرح معرفت در رضایتمندی شرکتکنندگان و تقویت روحیه جهادی و آشناسازی با مبانی و اهداف انقلاب اسلامی،در حد متوسط ارزیابی شده و رضایت از روش تدریس،اخلاق مربیان،حجم و محتوای فنون آموزش،بالا بوده و کمترین رضایت مربوط به مکان آموزش و تجهیزات کمک آموزشی میباشد.
خلاصه ماشینی:
"گزارش پروژه تحقیقاتی: بررسی میزان اثربخشی طرح معرفت بسیجیان* امام علی شعبانی فصلنامهء مطالعات بسیج،سال ششم،شمارهء 91-81،بهار و تابستان 2831 چکیده طرح معرفت بسیجیان با هدف،ارتقاء سطح معرفت بسیجیان،ایجاد حساسیت و توان لازم در بسیجیان به منظور شناخت تهدیدات دشمن در عرصههای فرهنگی و سیاسی و روشهای مقابله با آن،و تبیین مبانی و اهداف انقلاب در سازمان بسیج به اجرا در آمد.
شاید به تبع ابهام اولیه یا به خاطر بازخوردهای درون سیستمی،دستاندرکاران امر آموزش،با نگاهی درونی به موضوع،این سؤال را طرح کردند که آیا طرح معرفت، توانسته است پاسخگوی نیاز قشرهای مختلف بسیجی باشد یا خیر؟ تحقیق حاضر در پی پاسخ بر پایه این سؤال است که،آموزش طرح معرفت چه میزان بر یادگیری،آگاهی و انگیزه بسیجیان در دینشناسی و تحلیل مسائل سیاسی تأثیر گذاشته است؟ بنابراین،هدف کلی تحقیق عبارت است از:بررسی و کسب اطلاع از میزان تأثیر آموزش طرح معرفت بر دانش و آگاهی دینی و سیاسی بسیجیان و همچنین سنجش میزان اثربخشی عناصر آموزشی از قبیل مربی،مکان،تجهیزات کمکآموزشی،محتوا و متون در جهت دستیابی به اهداف و منظورهای پیشبینیشده در طرح معرفت بسیجیان.
با توجه به اینکه مقولهء اثربخشی آموزش طرح معرفت،یک مقولهء کیفی است، برای شاخصسایز آن،دو نوع تحقیق انجام گرفته است؛نوع اول،پرسشنامهء محقق ساخته(معلم ساخته)ای است که به روش ارزشیابی آموزشی،میزان پیشرفت تحصیلی یا به عبارت دیگر،میزان رشد آگاهی فراگیران را مورد توجه قرار میدهد و نوع دوم آن،فراشناختی و فرادانشی است که اثربخشیس عناصر و اجزای آموزی را مورد سنجش و اندازهگیری قرار میدهد و از طریق پرسشنامهء مبتنی بر طیف لیکرت تنظیم شده است."