Skip to main content
فهرست مقالات

بنیادهای اخلاقی جمهوری اسلامی؛ بررسی موردی نوع برخورد با مخالفان

نویسنده:

(20 صفحه - از 153 تا 172)

کلیدواژه ها :

اخلاق ،اندیشه سیاسی اسلام ،سیاست ،جمهوری اسلامی ،امام علیu ،مخالفان سیاسی

کلید واژه های ماشینی : سیاسی، اسلامی، قانون اساسی جمهوری اسلامی، حکومت، حضرت علی، جمهوری اسلامی، مخالفان، حضرت علی با مخالفان سیاسی، مخالفان سیاسی، نظام جمهوری اسلامی

مفروض مقاله این است که حکومتهای دینی عموما و حکومتهای اسلامی خصوصا، باید در حوزه سیاست به اصول و مبانی اخلاقی پایبند باشند؛ چون اخلاق جزء تفکیک‌ناپذیر ادیان الهی و پیروان آنهاست. یکی از حوزه‌های مهم در هر نظام، مربوط به مخالفان سیاسی آن است که میزان پایبندی به اخلاق در انجا به شکل آشکاری نمود پیدا می‌کند. در این مقاله، برخوردهای سیاسی اخلاق مدار حضرت علی u با مخالفان سیاسی خود، در شش اصل مورد تبیین قرار گرفته‌، سپس با قانون اساسی جمهوری اسلامی مقایسه شده است. انتخاب حضرت علی u به این دلیل می باشد که نظام جمهوری اسلامی در ایران به عنوان یک حکومت شیعی قول و فعل آن حضرت را حجت، و پیروی از آن را لازم می‌داند.

خلاصه ماشینی:

"در این نوشتار بر آنیم تا از تحلیل سیره علوی، اصول معتبر رفتاریی را برای حکومت اسلامی بیابیم که مستند به اصول اسلام تعریف می‌شود و در ادامه نحوه حضور و نمود آن ر در قانون اساسی، به بحث می‌گذاریم، با توجه به محدودیت کار که در حد یک مقاله است، امکان بررسی عملکرد نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد، مراجعه به تمام قوانین کشور در این خصوص نیز از حوصله یک مقاله خارج است، در نتیجه ما فقط قانون اساسی را مورد مطالعه و مقایسه قرار دادیم. [5] لذا پس از بازگشت آن حضرت به مرکز خلافت، خوارج نیز به کوفه رفتند و به طور علنی به ابراز مخالفت و دشمنی با امام پرداختند، و از جمله اقدامات نابخردانه آنان علیه امام علیu عبارت بود از: توهین و اهانت به امام و رهبر کشور در انظار عمومی؛ اخلال در نماز جماعت ایشان؛ ایجاد اغتشاش و برهم زدن سخنرانی‌های آن حضرت، مقایسه کردن فرد فاسق و فاجری چون معاویه با حضرت علیu ؛ تبلیغ نا به جای دیدگاه‌ها و نظرات غلط خود؛ زیر سؤال بردن نگرش‌ها، اعتقادات، تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌های امام و تبلیغات منفی علیه آنها؛ اما حضرت علی u در مقام عمل به الزام‌های اخلاقی حکومت دینی، فقط به روشنگری و آگاهی‌بخشی پرداخت و آزادیهای سیاسی آنها را سلب نکرد. یک اصل دیگر در قانون اساسی وجود دارد که در خصوص مخالفان سیاسی نیست بلکه مربوط به افراد غیرمسلمان است، ولی در آخر آن تخصیص خورده، که اگر این تخصیص شامل مخالفان سیاسی نیز بشود مسئله وجه دیگری پیدا می‌کند، اصل چهاردهم پس از استناد به آیه‌ای از قرآن می‌نویسد: «دولت جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان موظفند نسبت به افراد غیرمسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامی عمل نمایند و حقوق انسانی را رعایت کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.